سفارت ایران در عربستان سعودی پس از هفت سال بازگشایی شد

  • انتشار: ۱۷ جوزا ۱۴۰۲
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 141665

به دنبال ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان تهران و ریاض، سفارت ایران نیز، پس از هفت سال در عربستان سعودی دوباره گشایش یافت.

این سفارت روز سه‎‌شنبه، ۶ جون، در ریاض، پایتخت عربستان سعوی، بازگشایی شده است.

علی‌رضا بیگدلی، معاون کنسولی وزارت خارجه ایران، در مراسم بازگشایی این سفارت گفت: «امروز، روز مهمی در روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی است. فعالیت دوباره سفارت‌خانه‌های دو کشور مسیر همکاری‌ها را تسهیل می‌کند.»

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران هم، پیش‌تر اعلام کرده بود که سفارت ایران در ریاض و سرکنسولگری ایران در جده در ۶ و ۷ ماه جاری بازگشایی خواهند شد.

روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی در سال ۱۳۹۴ در پی حمله به سفارت این کشور در تهران و کنسولگری عربستان در مشهد قطع شد.

تنش‌ها میان دو کشور در سال ۲۰۱۹ با حمله هوایی به تاسیسات نفتی عربستان سعودی افزایش یافت. در این حمله، بخشی از ظرفیت تولید نفت عربستان سعودی از بین رفت و ریاض، ایران را به دست داشتن در آن حمله متهم کرد. اتهامی که تهران آن را رد می‌کند.

در ماه فبروری سال ‌جاری، پس از چندین دور مذاکرات مستقیم میان تهران و ریاض، دو کشور با میانجی‌گری چین به توافق از سرگیری روابط دست یافتند.

بیش از یک سال پیش، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، گفته بود که کشورش قصد دارد به «مذاکرات مفصل» با ایران ادامه دهد، تا توافقی رضایت‌بخش برای هر دو کشور به‌دست‌ آید.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟