سازمان ملل: زلزله‌زدگان هرات به کمک‌های فوری نیاز دارند

  • انتشار: ۱۸ میزان ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 1
  • شناسه مطلب: 156145

سازمان ملل متحد از نیازهای فوری آسیب‌دیدگان زلزله هرات خبر داده و گفته: «در مناطق زلزله‌زده ولایت هرات نیازها بسیار زیاد است».

هزاران نفر در غرب کشور پس از زمین‌لرزه ویرانگر روز شنبه، ۱۵ میزان در هرات در فضای باز زندگی می‌کنند و کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان روز دوشنبه، ۱۷ میزان با پخش تصاویری گفته که «در مناطق زلزله زده ولایت هرات، در غرب افغانستان نیازها بسیار زیاد است.»

این نهاد گفته که از طریق نهاد‌های همکار کمک‌های اولیه مانند خیمه و دارو به مردم زلزله‌زده در حال توزیع است.

دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشری سازمان ملل (اوچا) نیز با نشر گزارشی گفت که در زلزله هرات دست‌کم ۱۱۵۰۰ تن را متضرر کرده است.

آمار قربانیان در جریان روز دوم پس از زلزله (روز دوشنبه) تغییر نکرده است و هیچ گزارشی از نجات فردی یا هم از یافت شدن اجساد منتشر نشده است.

آمار ارایه شده از سوی اوچا مربوط به یک شب قبل است و نهاد‌های بین‌المللی آمار جدیدی ارائه نکرده‌اند. خبررسانی همانند امدادرسانی سرعت لازم را نداشته است.

روز گذشته اوچا گفته بود که آمار خانواده‌های متضرر با تکمیل شدن ارزیابی‌ها افزایش خواهد یافت.

براساس گزارش روز گذشته اوچا، طالبان زنان و کودکان روستای نایب رفیع را که خانه‌های‌شان ویران شده به مرکز ولایت هرات منتقل کرده‌اند.

نظر به آمار اوچا که قبلا منتشر کرده بود، در مجموع ۱۶۵۵ خانواده متضرر شده‌اند در زنده‌جان ۱۳۲۰ خانواده، در انجیل ۱۵۰ خانواده، در گلران ۹۵ خانواده، در کهسان ۶۰ خانواده، و در کشک ۳۰ خانواده.

اوچا همچنین گفته است که تا حالا ۳۳ کودک بی خانواده، ۱۵ بزرگسال بی‌خانواده و ۴۸ خانواده با سرپرستی زنان در روستان زنده‌جان شناسایی شده‌اند.

صندوق نجات کودکان هم گفته بود که دست‌کم ۹ هزار خانه بر اثر زلزله در هرات ویران شده است.

اوچا همچنین در توییتی نوشته است که نهادهای مختلف تلاش‌های‌شان را برای کمک به آسیب دیدگان افزایش داده‌اند.

در همین حال، ریچارد بنت؛ گزارشگر ویژه سازمان حقوق بشر ملل متحد برای افغانستان، از همه نهادهای فعال در عرصه کمک‌های بشردوستانه خواسته است تا در زمینه نجات و کمک آسیب‌دیدگان در هرات کمک کنند.

این در حالی است که هرات روز دوشنبه، ۱۷ میزان نیز شاهد زمین لرزه‌هایی در ۵۰ کیلومتری سمت شمال غربی این ولایت بود؛ ولی منابع رسمی آمار زلزله‌های روز دوشنبه را تایید نکرده‌اند.

در همین حال، سازمان جهانی صحت گفته است که دوسوم قربانیان زلزله هرات را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

علا ابوزید، از سازمان جهانی صحت که جدیدا به هرات سفر کرده در صحبت با خبرگزاری رویترز گفته است که «زلزله ساعت ۱۱ صبح رخ داده است. زمانی که اکثر مردان خانواده برای کار بیرون بودند و بدبختانه کودکان و زنان در خانه.»

ارشاد ملک؛ مسئول نهاد صندوق نجات کودکان در افغانستان (Save the Children) در صحبت با خبرگزاری رویترز گفته است خانه‌های بیش از ۹ هزار خانواده ویران شده است و کودکان هم بخشی از این ماجرا هستند.

آقای ملک گفته است که «کودکان آسیب‌پزیرترند. آن‌ها… ضرورت عاجل به سرپناه غذا و همکاری دارند.» آقای ملک گفته است که آن‌ها همچنین نگران این اند که آیا این کودکان به دلیل ویرانی ناشی از زلزله در آینده نزدیک به آب آشامیدنی غذا و آموزش دسترسی خواهند داشت یا خیر.

تصاویری که از محلات زلزله زده منتشر شده است اکثرا مردانی را نشان می‌دهد که هنوز به دنبال خانواده خود در آوار می‌گردند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟