سازمان ملل درباره خشکسالی و پیامدهای تغییر اقلیم در افغانستان هشدار داد

  • انتشار: ۲۹ ثور ۱۴۰۳
  • سرویس: اقتصادتیتر 1
  • شناسه مطلب: 181046

سازمان ملل متحد بار دیگر درباره خطر خشکسالی و پیامدهای تغییر اقلیم در افغانستان هشدار داده و اعلام کرده است که احتمالا ‌خطر خشکسالی در افغانستان تا سال ۲۰۳۰ به حالت عادی تبدیل شود.

دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشری سازمان ملل متحد در افغانستان (اوچا) اعلام کرده که افغانستان همچنان یکی از آسیب‌پذیرترین کشورهای جهان در برابر اثرات تغییرات اقلیمی است و پیامدهای آن برای این کشور زیانبار خواهد بود.

اوچا اخیرا با نشر گزارش تازه‌ای گفته است که بر اساس شاخص سازگاری جهانی نوتردام، افغانستان ششمین کشور آسیب‌پذیر و دارای آمادگی کم برای رسیدگی به تاثیرات تغییرات اقلیمی در سطح جهان است و در حال حاضر رتبه هشتم را در شاخص خطر تغییرات اقلیمی دارد.

در گزارش این نهاد آمده است که بین سال‌های ۱۹۵۱ تا ۲۰۱۰، میانگین دمای سالانه افغانستان حدود ۱.۸ درجه سانتی‌گرد افزایش یافته که تقریبا دو برابر متوسط جهانی است.

اوچا افزوده: «بر اساس مدل‌های تغییر اقلیم، انتظار می‌رود که افزایش متوسط سالانه دمای افغانستان در آینده به طور قابل توجهی بیشتر از متوسط جهانی باشد که در نتیجه خطر خشکسالی و خشکسالی سالانه در بسیاری از مناطق کشور احتمالا تا سال ۲۰۳۰ به حالت عادی تبدیل می‌شود.»

در گزارش گفته شده: «شرایط آب و هوایی نامنظم‌تر شده است و با توجه به الگوهای ال‌نینو در اواخر سال ۲۰۲۳ و اوایل سال ۲۰۲۴ انتظار می‌رفت که باران و برف مطلوبی را به همراه داشته باشد، اما افغانستان در عوض در این دوره شرایط زمستانی خشک و گرم غیرمنتظره‌ای را تجربه کرد.»

اوچا گفته است که از اکتوبر سال گذشته تا جنوری سال روان، کمبود بارندگی به موقع بین ۱۰ تا ۵۵ درصد بوده است، طوری که مناطق شرق و شمال‌شرق از رهگذر بارندگی اندک بیشتر و شمال و جنوب‌شرق کمتر متاثر شده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟