سازمان ملل: اگر بازگشت کننده‌گان افغانستانی سرپناه پیدا نکنند جان خود را از دست می‌دهند

  • انتشار: ۲۰ قوس ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 2
  • شناسه مطلب: 163787

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده‌گان هشدار می‌دهد که اگر برای بازگشت کننده‌گان افغانستانی از پاکستان سرپناه ساخته نشود، احتمالاً آنان در فصل زمستان جان خود را از دست بدهند.

این نهاد روز یک‌شنبه، ۱۹ قوس، در پیامی به اسوشیتدپرس گفته است که شمار زیادی از بازگشت کننده‌گان افغانستانی همه داروندار خود را از دست داده‌اند و چیزی برای محافظت از خود در فصل زمستان ندارند.

در این پیام آمده است: «در میان کسانی که به افغانستان بازگشته‌اند، خانواده‌هایی هستند که هرگز در این کشور زنده‌گی نکرده‌اند. آنها برای یک یا چند نسل در پاکستان زنده‌گی کرده‌اند و ممکن است خانه یا خانواده بزرگی برای بازگشت نداشته باشند.»

براساس اطلاعات، از اوایل ماه اکتوبر تا کنون، دست‌کم ۵۰۰ هزار پناه‌جوی افغانستانی از پاکستان اخراج و یا هم داوطلبانه به کشور برگشته‌اند.

کمیساریای عالی سازمان ملل می‌گوید که هوا در گذرگاه‌های مرزی سرد و شرایط برای نهادهای مددرسان نیز نهایت دشوارشده است.

این نهاد همچنان هشدار داده است: «بسیاری از بازگشت‌ کننده‌گان افغانستانی از جمله زنان و کودکان، آسیب‌پذیر هستند که اگر سرپناه کافی نداشته باشند، ممکن است در زمستانی سخت جان خود را از دست بدهند. افرادی که به مرز می‌رسند، به کمک‌های فوری نیاز دارند.»

با این حال، بازگشت کننده‌گانی که جایی برای رفتن ندارند، با اندک‌ترین امکانات در کمپ‌هایی موقت در نزدیکی مرز باقی مانده‌اند.

طبق اطلاعات این نهاد، ۸۰ درصد بازگشت کننده‌گان افغانستانی از پاکستان زنان هستند و شمار زیادی از آنان بنابر نداشتن خویشاوند با محدودیت‌های در زمینه دسترسی به اطلاعات و خدمات از سوی طالبان روبه‌رو شده‌اند.

با این همه، برخی از بازگشت کننده‌گان گفته‌اند که در جریان بازگشت به کشور توسط پولیس پاکستان مورد آزارواذیت قرار گرفته‌اند.

این در حالی است که پیشتر این سازمان گفته بود که اخراج اجباری پناه‌جویان افغانستانی از پاکستان، افغانستان را در وضعیت اضطراری دایمی قرار داده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟