سازمان مبارزه علیه گرسنه‌گی: شمار افراد افسرده در افغانستان افزایش یافته است

  • انتشار: ۱۵ سنبله ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 1
  • شناسه مطلب: 152006

سازمان بین‌المللی مبارزه علیه گرسنه‌گی می‌گوید که با تسلط دوباره‌ طالبان بر افغانستان، شمار افراد افسرده بیش از هر زمان دیگر افزایش یافته و فرهنگ‌های ناپسند در جامعه کار مشاوران روان درمانی را دشوارتر کرده است.

سازمان بین‌المللی مبارزه علیه گرسنه‌گی، روز چهارشنبه، ۱۵سنبله، در اعلامیه‌ای گفته که شمار زیادی از افغانستانی ها در پی چندین سال درگیری، آوره‌گی و گرسنه‌گی افسرده شده‌اند.

هرچند این نهاد آماری مشخصی از این افراد ارایه نکرد، اما افزوده که شمار آنان در مقایسه با سال‌های گذشته افزایش چشم‌گیری داشته است.

سازمان مبارزه علیه گرسنه‌گی پس از ایجاد یک خط تماس تیلفونی در سال ۲۰۲۲ که توسط کمیته اضطراری بلایای بریتانیا (DEC) حمایت می‌شود، با برگزاری دو هزار و ۶۰ جلسه تخصصی روان درمانی با ۱۳ کارمند در این بخش خدمات ارایه کرده است.

متصصصان به مراجعین غیرحضوری‌شان در زمینه پیشگیری از خودکشی، آموزش داده‌اند.

آصف، یکی از این مشاروان می‌گوید که هنجارهای سنتی در کشور مردم را از درخواست کمک در زمینه چالش‌های سلامت روانی‌شان باز می‌دارد.

وی افزوده است: «افرادی که با چالش‌های سلامت روان روبرو هستند ممکن است منزوی شوند و دسترسی به حمایت و درمان مناسب را چالش‌برانگیزتر می‌کند.»

در اعلامیه همچنان آمده است که حدود ۶۰ درصد از تماس گیرنده‌گان در این مدت زنان بودند. آنان از افزایش خشونت مبتنی بر جنسیت، عدم دسترسی به مراقبت‌های صحی، موانع تحصیل، اشتغال و برابری تحت رژیم طالبان را از عوامل مبتلا شدن زنان به افسرده‌گی عنوان کرده‌اند.

براساس یک تحقیق سازمان جهانی صحت در سال ۲۰۱۸، دو میلیون افغانستانی با ناراحتی روانی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند.

این در حالی است که با روی کار آمدن دوباره طالبان در افغانستان و وضع محدودیت‌های روز افزون این گروه علیه شهروندان کشور به‌ویژه زنان، آمار خودکشی در میان خانواده‌ها نسبت به هر زمان دیگر افزایش یافته‌است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟