سازمان اطلاعات روسیه به دنبال ترور خلبان فراری به اوکراین /گزارش المیادین

  • انتشار: ۱۱ میزان ۱۴۰۲
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 155450

مقامات روسیه به سازمان اطلاعات این کشور دستور داده‌اند تا ماکسیم کوزمینوف، خلبان ۲۸ ساله هلیکوپتر روسی به اوکراین را ترور کند.

المیادین نوشت: «آژانس اطلاعات روسیه دستور دارد تا خلبانی که با بالگرد می-۸ خود در آگوست گذشته به اوکراین فرار کرد و عامل کشته شدن دو هم‌رزم خود بود را به قتل برساند».

در همین راستا شبکه یک روسیه نیز بخش‌هایی از مصاحبه ماکسیم کوزمینوف با رسانه‌های اوکراینی را منتشر کرد و «سرگئی زنین کوزمینوف» گزارشگر این برنامه و خبرنگار نظامی او را «خائن به میهن» خطاب کرد و گفت که ماکسیم کوزمینوف هرگز بخشوده نخواهد شد.

او گفت: «طبق قانون مبارزه با جاسوسی، جنایت او با گذشت زمان از بین نخواهد رفت و تمامی خلبان‌هایی که اکنون در منطقه عملیاتی هستند، آرزوی انتقام از او را دارند».

«ماکسیم کوزمینوف» خلبان بالگرد می-۸ روسیه در نهم آگوست با دو خدمه دیگر خود را به خاک اوکراین رساند و پناهنده شد، در حالی که آن دو خدمه دیگر از قصد او اطلاعی نداشتند، حاضر به پناهندگی نشدند و گفته می‌شود به دست نیروهای اوکراینی کشته شده‌اند.

خانواده این خلبان ۲۸ ساله، پیش از آن خود را به اوکراین رسانده بودند و تمامی مراحل فرار با سازمان اطلاعات اوکراین هماهنگ شده بود.

او به رسانه‌های اوکراینی گفته است که به دلیل مخالفتش با جنگ، این تصمیم را گرفته است. او گفت:‌«حاضر نبودم در این جنایت شریک باشم».

ماکسیم کوزمینوف همچنین وعده پول و انواع تسهیلات را از مقامات اوکراینی دریافت کرده است.

در این راستا پارلمان اوکراین سال گذشته قانونی را تصویب کرد که به موجب آن برای هر خلبانی که با بالگرد خود از روسیه فرار کند، ۵۰۰ هزار دلار پاداش در نظر گرفته می‌شود.

سازمان امنیت اوکراین نیز گفته است که به دست آوردن یک بالگرد تهاجمی و ترابری می-۸ و خلبان روسی یک پیروزی اطلاعاتی برای این کشور محسوب می‌شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟