رییس جمهور ایران: امریکا برای احیای برجام حسن نیتش را نشان دهد

  • انتشار: ۲۹ سنبله ۱۴۰۲
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 153664

سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران، می‌گوید که امریکا با خروج از برجام توافق میان شش قدرت بزرگ جهان را نقض کرده است.

به گزارش رویترز، رییس که در هفتادوهشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویارک صحبت می‌کرد گفت که امریکا باید در زمینه احیای توافق برجام، حسن نیتش را نشان دهد.

وی افزوده است: «امریکا باید حسن نیت و اراده خود برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را که واشنگتن در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد، ثابت کند.»

از زمان شکست مذاکرات غیرمستقیم ایران و امریکا در یک سال گذشته، مقام‌های امریکایی و اروپایی به‌دنبال راه‌هایی برای مهار فعالیت‌های هسته‌ای تهران هستند.

واشنگتن و متحدان غربی‌اش، با تشدید روابط دشوار، تحریم‌هایی را علیه ایران به‌دلیل سرکوب ماه‌ها اعتراضات ناشی از کشته شدن مهسا امینی، اعمال کرده‌اند.

هم‌زمان با آغاز سخنرانی رییسی گیلاد اردان، نماینده اسراییل در سازمان ملل متحد، در حالی که تصویر مهسا امینی را تکان می‌داد، از سالون مجمع عمومی خارج شد.

بر اساس بیانیه‌ای که نماینده‌گی اسراییل در سازمان ملل به رویترز فرستاده، اردان گفته است: «من سخنرانی را ترک کردم تا روشن کنم که دولت اسراییل در کنار مردم ایران ایستاده است.»

جو بایدن، رییس جمهور امریکا، پس از روی کار آمدن در ۲۰۲۱، تلاش کرد تا در مورد احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ که براساس آن ایران برنامه هسته‌ای خود را در ازای رفع تحریم های امریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل محدود کرده بود، مذاکره کند.

این در حالی است که دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین امریکا، در سال ۲۰۱۸ از این توافق خارج شد و استدلال کرد که این توافق بیشتر به نفع تهران است و تحریم‌های اقتصادی گسترده واشنگتن را علیه ایران دوباره بازگرداند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟