رویترز: ایران صدها فروند موشک بالستیک به روسیه فرستاده است

  • انتشار: ۳ حوت ۱۴۰۲
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 173072

خبرگزاری رویترز به نقل از شش منبع آگاه گزارش داده که ایران صدها موشک بالستیک زمین‌به‌زمین قدرت‌مند به روسیه فرستاده است.

این خبرگزاری چهارشنبه‌شب، ۲۱ فبروری به‌نقل از سه منبع آگاه ایرانی نگاشته است که شمار این موشک‌ها به دست‌کم ۴۰۰ فروند می‌رسد.

به گفته منابع، شمار زیادی این موشک‌ها از نوع موشک ذوالفقار یا همان نمونه ارتقایافته موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد «فاتح-۱۱۰» است.

بربنیاد اطلاعات، این موشک‌ها اهدافی را در فاصله بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتری مورد اصابت قرار می‌دهند.

یکی از منابع ایرانی به شرط افشا نشدن هویتش گفته که روند ارسال این موشک‌ها پس از توافق مسکو و تهران، در اوایل ماه جنوری سال جاری آغاز شده است.

با این حال، یک منبع دیگر نیز به این خبرگزاری بدون ارایه جزییات تایید کرده که دست‌کم چهار محموله موشک به مسکو ارسال شده است و قرار است که محموله‌های دیگر در هفته‌های آینده فرستاده شود.

براساس اطلاعات منابع، برخی از این موشک‌ها با کشتی و از طریق دریای خزر به روسیه ارسال شده و شمار دیگر با هواپیما منتقل شده‌ است.

گفتنی است که محدودیت‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد برای صادرات برخی موشک‌ها، پهپادها و سایر فناوری‌های ایران در ماه اکتوبر گذشته پایان یافت.

با این حال، امریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌ها علیه برنامه موشکی بالستیک ایران را هم‌زمان با افزایش تنش‌ها در شرق‌میانه پابرجا نگه‌داشتند.

پیش از این، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفته بود که ایالات متحده نگران دست‌رسی مسکو به موشک‌های دوربرد ایران است.

با این همه، یک مقام امریکایی به رویترز گفته که واشنگتن شواهدی از پیش‌روی فعالانه گفت‌وگوها میان تهران و مسکو دیده است؛ اما هنوز نشانه‌ای مبنی بر تحویل محموله‌ها گزارش نشده است.

پیش از این نیز گزارش‌های از استفاده پهپادهای ساخت ایران از سوی نیروهای روسیه در جنگ اوکراین گزارش شده بود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟