روند بازگرداندن پناهجویان به کشورهای عضو اتحادیه اروپا تسهیل می‌شود

  • انتشار: ۱۵ قوس ۱۴۰۲
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 163101

دیوان عالی اتحادیه اروپا اعلام کرد، کشور عضو محل اقامت پناهجو می تواند بدون تحقیق درباره خطر اخراج به کشور مبدا او را به آن کشور عضوی پس بفرستد که پناهجو در آن جا برای نخستین بار درخواست پناهندگی داده است.

چندین پناهجو از کشورهای افغانستان، عراق و پاکستان در ایتالیا درخواست پناهندگی داده بودند. آن ها قبلا در کشورهای دیگر اتحادیه اروپا این کار را انجام داده بودند. یکی از آن ها در آلمان خواهان پناهندگی شده بود.

براساس قوانین اتحادیه اروپا در این صورت این کشورها مسئول رسیدگی به درخواست پناهندگی هستند. آلمان و کشورهای دیگر که پناهجویان نخست در آن جا درخواست ارائه کرده بودند، برای بازپس گیری این پناهجویان از ایتالیا اعلام آمادگی کردند.

این پناهجویان برعلیه «تصمیم» ایتالیا دال بر «تحویل آن ها» (به کشورهای دیگر عضو) به محکمه شکایت بردند. محکمه های مسئول در ایتالیا در این ارتباط سوالاتی را به دیوان عالی اروپا ارائه کردند.

قاضیان مسئول در لوگزامبورگ روز پنجشنبه در واکنش به این سوالات اعلام کردند، ایتالیا مجبور به تحقیق دراین باره نیست که آیا پناهجو را در کشور عضوی که قرار است به آن جا پس فرستاده شود، خطر اخراج به کشور مبدا اش تهدید می کند یا نه. به عبارت دیگر ایتالیا اجازه چنین کاری را ندارد. چرا که بنا به حکم محکمه عالی کشورهای عضو باید بتوانند در مورد رعایت قوانین اتحادیه اروپا و حقوق اولیه به هم اعتماد کنند.

قاضیان مسئول در دیوان عالی اروپا گفتند: «کشورهای عضو شاید در مورد شرایط لازم برای اعطای محافظت بین المللی به پناهجویان نظریات متفاوتی داشته باشند، اما این به معنای وجود نقاط ضعف در سیستم پناهندگی نیست.»

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟