روسیه سفر پوتین به چین را برای آینده جهان تعیین‌کننده خواند

  • انتشار: ۳۰ ثور ۱۴۰۳
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 181526

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه سفر اخیر ولادیمیر پوتین، رییس جمهور این کشور به چین را برای آینده جهان، تعیین‌کننده خوانده است.

زاخارووا شنبه‌شب، ۱۸ می، در یک مصاحبه تلویزیونی گفته است که سفر پوتین نه تنها آینده منطقه، بلکه آینده تمام دنیا را تعیین خواهد کرد.

براساس گزارش خبرگزاری تاس، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه تاکید کرده است که بیشتر کشورها روابط میان مسکو و بیجینگ را یک «جای‌گزین مناسب» برای سیاست‌های‌شان می‌دانند.

وی با اشاره به طرح صلح چین در اوکراین خاطرنشان کرده است: «از دیدگاه ما، راه حل ساده است؛ فدراسیون روسیه فقط باید از اوکراین خارج شود.»

در همین حال، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز گفته که روابط و مشارکت فراگیر میان مسکو و بیجینگ از ائتلاف‌های سنتی فراتر رفته است و نقشی حیاتی در حفظ امنیت بین‌المللی و توازن جهانی دارد.

گفتنی است که شی جین‌پینگ و ولادیمیر پوتین، رهبران چین و روسیه روز پنج‌شنبه،۱۶ می، در بیجینگ دیدار کرده‌اند.

این دو رهبر پس از دیدار خود بیانیه‌ای مشترک در مورد «تعمیق همکاری جامع استراتژیک» چین و روسیه برای هماهنگی با هدف آغاز عصر جدید روابط دیپلماتیک بین دو کشور امضا و منتشر کرده‌اند.

بربنیاد بیانیه، این دو کشور همچنان اعتماد و همکاری در زمینه نظامی و رزمایش‌های مشترک را گسترش خواهند داد.

گفتنی است که سفر پوتین به بیجینگ با واکنش ایالات متحده روبه‌رو شده است.

ودانت پاتل، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا پنج‌شنبه گذشته گفته بود که چین نمی‌تواند، هم روابط خود را با غرب بهبود بخشد و هم از روسیه حمایت کند.

به گفته پاتل، امریکا بازسازی اساسی صنعت دفاعی روسیه توسط چین را «عمیقاً مشکل‌ساز» می‌بیند و در صورت نیاز اقدامات لازم را در این مورد انجام خواهد داد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟