رهبر طالبان در کابل درخواست ملاقات معاون سازمان ملل، کرزی و عبدالله را رد کرد

  • انتشار: ۳۰ ثور ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 181502

منابع از حکومت طالبان می‌گویند که ملا هبت‌الله آخوندزاده؛ رهبر گروه طالبان در سفر دو روزه که کابل داشته درخواست ملاقات معاون دبیر کل سازمان ملل، حامد کرزی؛ رییس جمهور پیشین و عبدالله عبدالله؛ رییس شورای مصالحه ملی در حکومت پیشین را رد کرده‌است.

این منابع گفته‌اند که رهبر طالبان سفر دو روزه خود به کابل، تنها با مقام‌های طالبان دیدار کرده و دیگر کسی به موفق به دیدار با او نشده‌است. به گفته منابع، او روز گذشته (جمعه، ۲۸ ثور) کابل را به مقصد قندهار ترک کرده‌است.

منابع گفتند که رهبر طالبان در سفر دو روزه به کابل جلساتی را در وزارت داخله، ارگ و دادگاه عالی این گروه با مقام‌های طالبان برگزار کرد.

«تاکید به عدم تبعیض زبانی و شایسته‌سالاری»

منابع افزودند که رهبر طالبان در روز اول سفرش به کابل، در ابتدا با والیان و فرماندهان پولیس طالبان در ۳۴ ولایت در وزارت داخله این گروه دیدار و سه ساعت سخنرانی کرد.

به گفته منابع، در این نشست سراج‌الدین حقانی؛ وزیر داخله، محمد یعقوب؛ وزیر دفاع و عبدالحق وثیق؛ رییس عمومی استخبارات طالبان هم حضور داشتند. او در این نشست از والیان و مقام‌های طالبان خواسته که «در تقرری‌ها کار را به اهل کار بسپارند و قومی و خویشاوندی را در نظر نگیرند و کسانی را جذب کنند که برای نظام طالبان مفید باشند».

این منابع طالبان از قول رهبر این گروه گفته‌اند که او در این نشست به عدم «تبعیض» بین زبان‌های فارسی و پشتو نیز تاکید کرده‌است. او گفته که اگر کسی از این امر سرپیچی کرد «مجازات» خواهد شد.

دیدار هبت‌الله با معاونان ریاست‌الوزرای این گروه

دومین دیدار رهبر طالبان شام پنجشنبه ۲۷ ثور با عبدالسلام حنفی و مولوی عبدالکبیر؛ معاونان اداری و سیاسی رییس‌الوزرای طالبان و امیرخان متقی؛ وزیر خارجه این گروه بود. به گفته منابع، در این دیدار ملا حسن آخند؛ رییس‌الوزرای طالبان حضور نداشت. گفته شده که ملا حسن آخند در آن زمان در قندهار بوده است.

منابع افزودند که در این دیدار شماری از مشاوران ملاهبت‌الله از جمله مولوی احمدجان، مولوی محمد رسول، مولوی محمد عیسی، مولوی عبیدالله آخند و ابوالمغفور حضور داشتند.

به گفته منابع، هبت‌الله آخندزاده به امیرخان متقی در این دیدار در امور سیاست خارجی «صلاحیت عام و تام» داد و تاکید کرد که در چوکات «اصول اسلامی و شریعت» عمل کند. او همچنین با تعیین فرستاده ویژه از سوی سازمان ملل مخالفت کرده و گفته در صورت حضور فعال یوناما در کابل، تعیین فرستاده ویژه قابل قبول نیست.

«تاکید به تطبیق حدود شرعی»

به گفته منابع، ملا هبت‌الله سومین دیدارش را در دارالافتای مرکزی طالبان با مقام‌های دادگاه عالی طالبان انجام داد و در این دیدار در مورد کد جزای افغانستان، حدود شرعی و تعیین جزا برای دزدان صحبت کرده است. این منابع جزئیات بیشتری از محتوای این نشست ارایه نکرده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟