رهبر طالبان با رهبر جمعیت علمای پاکستان دیدار کرد

  • انتشار: ۲۰ جدی ۱۴۰۲
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 168031

یک منبع در قندهار به رسانه ها گفته است که فضل‌ الرحمان، رهبر «جمعیت علمای اسلام پاکستان» که به افغانستان سفر کرده، با هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان در قندهار دیدار کرده است.

هرچند رسانه‌های پاکستانی پیشتر گزارش داده بودند که این دو رهبر مذهبی باهم دیدار خواهند کرد، اما طالبان رسماً تاکنون در این مورد چیزی نگفته‌اند و جزئیاتی در مورد بحث دوطرف منتشر نشده‌ است.

ظاهرا «مولانا» فضل الرحمان، دومین رهبر خارجی است که با رهبر طالبان دیدار می‌کند.

پیش از این مقامات طالبان در قندهار اعلام کرده بودند که هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، درخواست مولانا فضل‌الرحمان، رئیس حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان، برای دیدار با خود را رد کرده است.

دفتر وزیر خارجه طالبان اعلام کرده بود که امیر خان متقی درخواست دیدار فضل‌الرحمان را به دفتر هبت‌الله آخوندزاده پیشنهاد کرده بود اما به آن پاسخ منفی داده شد و دستور رسید که فضل‌الرحمان با ملا محمد حسن اخوند، رئیس الوزرای طالبان، دیدار کند.

با این حال یک مقام محلی طالبان در ولایت بلخ که نخواست نامش افشا شود، گفته‌ است که این دیدار با میانجی‌گری یوسف وفا، والی طالبان برای این ولایت، زمینه‌سازی شد.

آقای وفا از افراد نزدیک به رهبر طالبان به شمار می‌رود که پیش از انتصاب به این سمت، والی قندهار بود.

به گفته این منبع، در دیدار رهبر طالبان و فضل‌الرحمان، ادریس یکی از اعضای هیأت پاکستانی نیز حضور داشت.

مولانا فضل الرحمان، روز یکشنبه (۱۷ جدی) وارد کابل شد و با شماری از مقام‌های ارشد حکومت طالبان از جمله محمد حسن آخوند، نخست‌وزیر حکومت طالبان دیدار کرد.

فضل الرحمن هدف دیدارش از افغانستان را «از میان برداشتن سوء تفاهم‌ها میان دو کشور و جستجوی راه‌های همکاری در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، تجارتی و پیشرفت دو طرف» خوانده‌ است.

گفته شده بود او که معروف به پدر معنوی طالبان است، می‌خواهد میان کابل و اسلام آباد «میانجی‌گری» کند، اما وزارت خارجه پاکستان سفر او را «شخصی» عنوان کرده‌است.

پاکستان، طالبان در افغانستان را متهم به پناه دادن به اعضای تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) می‌کند. اخیراً دولت موقت پاکستان سیاست‌های سختگیرانه‌ای علیه مهاجران افغانستانی اعلام کرد و تصمیم به اخراج بیش از یک میلیون افغانستانی فاقد مدرک اقامت گرفت. همچنین مقام‌های پاکستانی مدعی شدند که در «۱۴ مورد از ۲۴ بمب‌گذاری انتحاری سال گذشته میلادی» علیه نظامیان این کشور شهروندان افغانستان دست داشته‌اند.

حکومت طالبان در کابل، بارها این گونه اتهامات را رد کرده است و اسلام آباد را متهم کرده که ناتوانی در تامین امنیت کشور را به افغانستان نسبت می‌دهد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟