رزا اوتونبایوا به شورای امنیت: رژیم طالبان از نظر سیاسی منزوی و خودکامه باقی مانده است

  • انتشار: ۳۱ جوزا ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 143384

رزا اوتونبایوا، رییس هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در نشست شورای امنیت این سازمان که در مورد افغانستان برگزار شده گفته که رژیم طالبان از نظر سیاسی، «منزوی و خودکامه» باقی مانده و «ترکیب دولت طالبان کاملاً مردانه» است.

رزا اوتونبایوا روز چهارشنبه، ۳۱ جوزا، در این نشست افزوده است که مقام‌های سازمان ملل متحد به طالبان گفته‌اند که به رسمیت شناختن این گروه تا زمانی ناممکن است که همه فرمان‌های آنان در برابر زنان و دختران برداشته نشوند.

او تصریح کرده که دولت همه‌شمول موضوعی است که در نشست ماه می سال روان میلادی نماینده‌گان ویژه کشورها برای افغانستان در دوحه، پایتخت قطر نیز به آن اشاره کرده‌اند.

به گفته وی، محدودیت طالبان بر کار زنان فعالیت‌های این نهاد را متاثر کرده و از سوی این گروه در این مورد هیچ توضیحی داده نشده است.

رزا اوتونبایوا خاطرنشان کرده که درباره برداشتن محدودیت‌ها علیه دحتران و زنان هیچ تعهدی از سوی طالبان انجام نشده است.

او می‌افزاید که از این رو ملل متحد از کارمندان زن این نهاد خواسته است که در خانه بمانند و مردان نیز تا حد امکان از خانه کار کنند.

رییس یوناما در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد اضافه کرد که طالبان از آنان خواسته‌اند تا به‌جای کارمندان زن کارمندان مرد گماشته شوند، اما سازمان ملل این خواست طالبان را رد کرده است.

خانم اوتونبایوا خطاب به اعضای شورای امنیت سازمان ملل گفت که فتواهای طالبان در بین مردم افغانستان «بسیار نامحبوب» است.

به گفته او، محدودیت‌های طالبان بر زنان منجر به مشکلات اقتصادی در افغانستان شده و کمک‌های بشردوستانه را تحت تاثیر قرار داده است.

نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد وضعیت افغانستان، امروز در نیویارک در حال برگزاری است.

گفتنی است که پس از روی‌کارآمدن طالبان در افغانستان، این گروه محدودیت‌های زیادی را علیه زنده‌گی اجتماعی دختران و زنان کشور وضع کرده است.

در همین حال، گزارش تازه شاخص جهانی شکاف جنسیتی نیز نشان می‌دهد که افغانستان در کنار ایران و پاکستان از نظر پیشرفت در زمینه برابری جنسیتی و اشتراک زنان در بخش‌های مختلف جامعه بعد از کشور چاد کم‌ترین امتیاز را به‌دست آورده‌ است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟