دیده‌بان حقوق بشر: نشست دوحه فرصتی برای ایستادن در کنار زنان افغانستان است

  • انتشار: ۲۲ جوزا ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 184428

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که نشست سوم دوحه فرصتی برای ایستادن جامعه جهانی در کنار زنان افغانستان و اجتاب از مشروعیت بخشیدن به رژیم طالبان است.

این نهاد روز سه‌شنبه، ۲۲ جوزا، در گزارشی نگاشته است که در کنار سایر محدودیت‌ها، یک هزار روز می‌شود که طالبان دختران بالاتر از صنف ششم را از رفتن به مکتب در افغانستان محروم کرده‌اند.

اندرو استروهلین، نویسنده این گزارش گفته است که در پایان ماه جنوری کارشناسان و نماینده‌گان سازمان ملل متحد در مورد افغانستان در دوحه دیدار خواهند کرد تا در مورد رویکرد جامعه جهانی در قبال افغانستان گفت‌وگو کنند.

استروهلین افزوده است: «این فرصتی است برای ایستادن در کنار زنان افغانستانی و اجتناب از انجام هر کاری که ممکن است، برای بی‌اهمیت جلوه دادن بحران جدی حقوق بشر یا مشروعیت بخشیدن به رژیم طالبان باشد.»

دیده‌بان حقوق بشر خاطرنشان کرده است که جامعه جهانی باید طالبان را به خاطر «جنایات‌شان» علیه زنان و دختران پاسخگو بداند.

در این گزارش آمده است: «جامعه جهانی نباید آن‌ها [طالبان] را به نشست‌های سازمان ملل دعوت کند. هیچ‌کس نباید تحریم‌های علیه رژیم طالبان را لغو کند.»

این نهاد حقوق بشری هشدار داده که خطر عادی‌سازی روابط با این گروه بزرگتر از هر آسیب دیگر است.

به گفته دیده‌بان حقوق بشر، این جدی‌ترین بحران حقوق زنان در جهان است که توسط کارشناسان بین‌المللی به‌عنوان «آپارتاید جنسیتی» محکوم شده است.

گفتنی است که جمعه گذشته هم نماینده‌گان احزاب سیاسی، فعالان مدنی و حقوق بشر در یک نشست در ترکیه از جامعه جهانی خواسته بودند که در نشست آتی دوحه مطالبات مردم افغانستان را به صورت جدی مدنظر داشته باشد.

به گفته آنان، روحیه حاکم بر نشست دوحه تعامل یک‌جانبه با طالبان بوده و طرف اصلی که مردم افغانستان است، در هیچ گوشه‌ای میز آن حضور ندارند.

این در حالی است که چند روز پیش نیز رینا امیری، نماینده ویژه امریکا در امور زنان افغانستان بر مشارکت معنادار زنان و جامعه مدنی افغانستان در نشست سوم دوحه تاکید کرده بود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟