دیده‌بان حقوق بشر: سوءاستفاده طالبان از زنان افغانستانی جنایت علیه بشریت و آزارواذیت جنسی است

  • انتشار: ۲۱ سنبله ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 1
  • شناسه مطلب: 152699

دیده بان حقوق بشر در پنجاه‌وچهارمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در جینوا، می‌گوید که برخی از سوءاستفاده‌های طالبان از مردم به‌ویژه زنان و دختران در افغانستان جنایت علیه بشریت و آزارواذیت جنسی است.

دیده‌بان حقوق بشر دوشنبه‌شب، ۲۰ سنبله، در بیانیه‌ای گفته که طالبان از زمان تسلط دوباره‌شان بر افغانستان، به نقض گسترده و سیستماتیک حقوق زنان و دختران افغانستانی، از جمله محدودیت‌های شدید بر حقوق آزادی رفت‌و‌آمد، تحصیل و کار ادامه داده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر تصریح کرده است: «مردمی که برای حقوق زنان تظاهرات می‌کنند، خودسرانه بازداشت و شکنجه شده‌اند. دیده بان حقوق بشر معتقد است که برخی از سوءاستفاده‌ها جنایت علیه بشریت، آزار و اذیت جنسی است.»

در بیانیه دیده‌بان حقوق بشر که به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارسال شده همچنان آمده که طالبان رسانه‌ها در افغانستان را از بین بردند و خبرنگاران و منتقدان خود را به‌گونه خودسرانه بازداشت و شکنجه می‌کنند.

این نهاد خاطرنشان کرده است: «طالبان اعدام‌های غیرقانونی دگرباشان و هم‌چنان کارمندان سابق دولتی و اعضای نیروهای امنیتی را انجام دادند.»

این نهاد با ابراز نگرانی از وضعیت بحرانی در افغانستان زیر سلطه طالبان به شورای حقوق بشر سازمان ملل گفته که در حال حاضر، دو سوم جمعیت کشور به کمک‌های فوری نیاز دارند.

دیده‌بان حقوق بشر طالبان را مسوول بدتر شدن وضعیت در افغانستان می‌داند.

در همین حال، این نهاد از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواستار تمدید ماموریت گزاشگر ویژه این شورا در افغانستان شده است.

در بیانیه این نهاد آمده است: «کارهای زیادی برای دفاع از حقوق زنان و دختران افغانستانی باقی مانده است. گزارشی که به‌طور مشترک در جولای ۲۰۲۳ توسط گزارشگر ویژه و گروه کاری در مورد تبعیض علیه زنان و دختران منتشر شد، گام مهمی بود، اما این شورا باید توصیه های خود را به‌گونه کامل اجرا کند.»

در این بیانیه از شورای حقوق بشر خواسته شده تا برای پایان دادن به مصونیت طولانی‌مدت جنایات جدی بین‌المللی اقدامات بیشتری انجام دهد.

این در حالی است که پیش از این نیز این نهاد بین‌المللی در مورد نقض حقوق بشر به‌ویژه حقوق زنان و دختران از سوی طالبان در افغانستان ابراز نگرانی کرده بود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟