در یک سال گذشته بیش از ۵۰۰ تن در لوگر به توبرکلوز مبتلا شده‌اند

  • انتشار: ۲۱ جوزا ۱۴۰۲
  • سرویس:
  • شناسه مطلب: 142220

مقام‌های صحی طالبان در ولایت لوگر می‌گویند که در یک سال گذشته ۵۷۵ تن به بیماری توبرکلوز مبتلا شده‌اند که این آمار نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

داکتر فهیم‌الله لودین، سخنگوی ریاست صحت عامه تحت مدیریت طالبان در لوگر روز یک‌شنبه، ۲۱ جوزا، می‌گوید که واقعات توبرکلوز در سال ۲۰۲۱، به‌شمول مرکز در تمام ولسوالی‌ها، ۴۹۴ تن و آمار ثبت شده سال ۲۰۲۲، ۵۷۵ تن بود که این آمار نسبت به سال قبل تا ۲۰ درصد افزایش را در این ولایت نشان می‌دهد.

وی می‌افزاید که مبتلایان بیماری توبرکلوز از سوی مراکز بهداشتی تحت مراقبت‌های جدی قرار دارند و تا کنون آمار مرگ‌ومیر ناشی از آن دراین ولایت ثبت نشده است.

او اظهار کرده است که به‎‌شمول مرکز در تمام ولسوالی‌های این ولایت ۲۰ مرکز صحی فعالیت دارد که جهت تداوی بیماران توبرکلوز بخش‌های جداگانه صحی را اختصاص داده‌اند و به شکل ۲۴ ساعته فعالیت می‌کنند.

لودین تصریح کرده است که دلیل افزایش مبتلایان به بیماری توبرکلوز در لوگر برگشت مهاجران به کشوراست.

این در حالی است که روز قبل مسوولان صحی طالبان در لوگر از روز جهانی مبارزه با توبرکلوز تجلیل کردند.

گفتنی است که آگاهان صحی می‌گویند که علایم ابتدایی بیماری توبرکلوز سرفه پیهم دو‌هفته‌ای و کم شدن وزن فرد مبتلا است و در چنین حالتی باید بیماران به‌زودی به مراکز درمانی مراجعه کنند تا زیر درمان قرار بگیرند. چندی پیش قلندر عباد، سرپرست وزارت صحت عامه طالبان، نیز در نشستی بیماری‌های ساری به‌ویژه بیماری توبرکلوز در افغانستان را یک چالش صحی عنوان کرد و از نهادهای بین‌المللی خواستار همکاری برای مقابله با این ویروس شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟