در دو سال گذشته ۲۰۸ هزار شهروند افغانستان به ویزه بشردوستانه استرالیا درخواست داده‌اند

  • انتشار: ۲۸ سنبله ۱۴۰۲
  • سرویس:
  • شناسه مطلب: 153584

بربنیاد گزارش‌ها، از زمان سقوط کابل در ماه آگست سال ۲۰۲۱ تا کنون، حدود ۲۰۸ هزار شهروند افغانستان در تلاش فرار از زیر حاکمیت طالبان برای ویزه بشردوستانه استرالیا درخواست داده‌اند.

اس‌بی‌ اس فارسی روز سه‌شنبه، ۲۸ سنبله، با نشر گزارشی نوشته است که از زمان سقوط کابل در ماه آگست ۲۰۲۱ تا کنون، حدود ۲۰۸ هزار شهروند افغانستان در تلاش فرار از زیر حاکمیت طالبان برای ویزه بشردوستانه استرالیا درخواست داده‌اند.

با این‌حال، بیش از ۵۰ هزار تن آن‌ها پاسخ رد دریافت کرده‌اند و درخواست‌های حدود ۱۴۴ هزار تن دیگر هنوز زیر بررسی است.

در گزارش آمده است که بین ۱۵ آگست ۲۰۲۱ و ۳۱ آگست سال جاری، ۱۳ هزار و ۶۱۲ ویزه بشردوستانه به اتباع افغانستان اعطا شده ‌است.

اعضای جامعه افغانستانی استرالیا و همکاران پیشین نیروهای آن کشور در افغانستان از میزان بلند رد درخواست‌های ویزه بشردوستانه اقارب و هموطنان‌شان ابراز نگرانی کرده و خواستار لغو این تصمیم‌ها شده‌اند.

افغان‌های ساکن استرالیا نیز می‌گویند که رد بیش از ۵۰ هزار درخواست پناهنده‌گی اقارب و هموطنان‌شان در زمانی که طالبان کنترل کشور را در دست دارند، «ناامیدکننده» است.

در این گزارش به نقل از احمد (مستعار) نوشته شده که بین سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ به حیث ترجمان و مشاور فرهنگی با نیروهای استرالیایی در ارزگان و قندهار کار کرده است و در سال ۲۰۱۴ به استرالیا رسید و اکنون همراه با همسر و فرزندان خود در شهر ملبورن زنده‌گی می‌کند.

احمد مدعی است که حدود دو سال پیش برای برادران و اعضای خانواده آن‌ها درخواست ویزه درج کرده بود، اما اخیراً دو تن از آن‌ها نامه رد درخواست‌شان را از وزارت امور داخله این کشور دریافت کرده‌اند.

با روی‌کارآمدن طالبان در افغانستان، شمار زیادی از شهروندان به‌دلیل مشکلات امنیتی و اقتصادی در تلاش ترک کشور هستند.

با این حال در این میان قشر جوان فیصدی زیادی از متقاضیان را تشکیل می‌دهد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟