دریافت غرامت یک پناهجوی افغانستانی در یونان پس از آزادی از زندان

  • انتشار: ۱۶ سنبله ۱۴۰۲
  • سرویس:
  • شناسه مطلب: 152135

یک پناهجوی افغانستانی که به جرم قاچاق انسان به سه سال حبس محکوم شده بود، پس از تبرئه و آزادی چند هزار یورو غرامت دریافت می‌کند.

گفته می‌شود که هزاران تن دیگر با جرائم مشابه در زندان‌های یونان به سر می‌برند.

وکیلان یک پناهجوی افغانستانی که سه سال را به اشتباه در زندان گذرانده بود، روز سه شنبه گفتند که او غرامت چند هزار یورویی دریافت می‌کند. این فرد پناهجو به قاچاق مهاجران متهم شده بود.

عاکف رسولی که ۲۵ سال دارد، پس از رسیدن به یونان در سال ۲۰۲۰ دستگیر شد. او متهم شده بود که یک قایق لاستیکی را تا جزیره لیسبوس هدایت کرده است.

وکیلان این جوان افغانستانی از سازمان غیردولتی «Legal Centre Lesvos» (مرکز حقوقی لیسبوس) گفتند: «محکمه توافق کرده است که آقای رسولی باید برای زمانی که غیرعادلانه در زندان به سر برده، غرامت دریافت کند».

وکیلان افزودند که او مجموعا ۱۵ هزار و ۹۲۰ یورو (برابر با ۱۷ هزار دالر) غرامت دریافت می‌کند.

رسولی در ماه دسمبر سال ۲۰۲۲ توسط محکمه تجدیدنظر در لیسبوس تبرئه شد. در این محکمه یک پناهجوی افغانستانی دیگر به همان جرم متهم شده و به ۵۰ سال زندان محکوم شده بود.

رسولی به نقل از سازمان «Legal Centre Lesvos» پس از ترک محکمه گفته است: «من در زندان بسیار رنج بردم، به خاطر این که به یک جرم ناکرده محکوم شده بودم. زمانی را که از دست داده‌ام با این پول بازنمی گردد».

براساس قانونی که در سال ۲۰۱۴ در یونان تصویب شده، هر مهاجری که به هدایت یک قایق حامل پناهجویان متهم شود، با حداقل ۱۰ سال حکم حبس مواجه می‌شود. حتی اگر ثابت شود که او قاچاقبر انسان نیست و پولی هم در قبال عبور از بحر دریافت نکرده است.

سازمان «Legal Centre Lesvos» در ادامه گفت: «نباید فراموش کنیم که این فقط یکی از هزاران مورد است. هزاران تن دیگر که به قاچاق انسان متهم شده و یا به این جرم محکوم شده اند، دومین گروه زندانیان را در یونان تشکیل می‌دهند و بیشتر آن‌ها هیچگاه برای مدت زمانی که در زندان گذرانده اند، غرامتی دریافت نخواهند کرد، حتی اگردر نهایت تبرئه شوند».

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟