خانواده یک امریکایی خواستار رهایی پدرشان از زندان طالبان شدند

  • انتشار: ۲۳ قوس ۱۴۰۲
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 164328

خانواده رایان کوربت، شهروندان آمریکایی که از سال ۲۰۲۲ در حبس طالبان است، به این گروه نامه نوشته و از آنان خواسته‌اند که رایان کوربت را آزاد کنند تا مراسم کریسمس را در کنار خانواده باشد.

رایان کوربت همراه با همسرش آنا و سه فرزندشان از سال ۲۰۱۰ ساکن کابل بودند که پس از ورود طالبان به کابل در اگوست ۲۰۲۱، از افغانستان خارج شدند.

آنا کوربت و دختر و پسرش در گفتگو با مارگرت برنن در شبکه سی‌بی‌اس امریکا گفتند که رایان، در ۱۰ آگوست ۲۰۲۲ در دومین سفر کاری به شمال افغانستان همراه با یک همکار آلمانی و دو افغانستانی توسط طالبان بازداشت شدند.

آنا کوربت گفت خانواده آنها در سال ۲۰۱۰ به کابل نقل مکان کرده و حدود ۱۲ سال آنجا زندگی کردند و این شهر خانه آنها بود، پسرش در سال ۲۰۱۱ در کابل متولد شد. همسرش رایان با سازمان‌های غیردولتی محلی کار می‌کرد، و در سال ۲۰۱۷ یک شرکت مشاوره‌ به بخش خصوصی را به نام «بلوم افغانستان» ایجاد کرده بود که در کابل تجارت تدریس می‌کرد و به افغانستانی ها در مورد گرفتن قرضه‌های کوچک از بانک‌ها آموزش می‌داد.

او افزوده که رایان «پشتو یاد گرفت و روابط زیادی» با مردم محلی برقرار کرده بود و با فرهنگ آنجا آشنا بود و با ویزای کاری رفته بود.

خانم کوربت افزود که مقام‌های وزارت بازرگانی طالبان از او استقبال کردند و خواهش کردند به فعالیت‌هایش در افغانستان ادامه دهد. همین موضوع به رایان جرئت داد که در اوت ۲۰۲۲ بار دیگر به افغانستان سفر کند. ولی زمانی که با سه همکارش، از جمله یک شهروند کشور آلمان، به شمال افغانستان رفت، نیروهای استخبارات طالبان او را بازداشت کردند.

در همین حال وزارت امور خارجه امریکا می گوید که نماینده ویژه این کشور برای افغانستان، در ملاقات با طالبان آنها را تحت فشار قرار داده تا شهروندان امریکایی زندانی در افغانستان را آزاد کنند.

متیو میلر سخنگوی این وزارت در یک نشست خبری در پاسخ به سوال در مورد رایان کوربت شهروند امریکایی زندانی در افغانستان گفت که امنیت امریکایی ها در اولویت قرار دارد و در گفتگو با طالبان فشار آورده می شود تا امریکایی های زندانی در افغانستان از جمله رایان کوربت، به کشور شان بازگردند.

طالبان در مورد آقای کوربت ابراز نظری نکرده‌ است اما درشبکه‌های اجتماعی گفته شده که طالبان خواستار مبادله رایان کوربت با یک زندانی افغانستانی در گوانتانامو به نام محمدرحیم شده است.

پیش از این خانواده محمد رحیم، آخرین افغانستانی زندانی در بازداشتگاه ایالات متحده در گوانتانامو در یک کنفرانس خبری در کابل خواستار رهایی او شد.

محمد رحیم یکی از صدها شبه نظامی مظنون بود که توسط نیروهای ایالات متحده بازداشت و به زندان گوانتانامو انتقال داده شدند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟