حضور مقامات طالبان در مراسم تشییع رئیس جمهوری ایران در تهران

  • انتشار: ۱ جوزا ۱۴۰۳
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 181872

به گفته برخی منابع یک هیات ۸ نفری از مقامات طالبان که در رأس آن ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی رییس الوزرا طالبان قرار دارد و همچنین مولوی امیرخان متقی، سرپرست وزارت امورخارجه این گروه در آن حضور دارد، جهت شرکت در مراسم تشییع پیکر رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران عازم تهران می‌شوند. همزمان پرچم افغانستان بر فراز سفارت کشور در تهران به حالت نیمه افراشته درآمده است.

به دنبال واکنش های گسترده به شهادت سید ابراهیم رئیسی، رییس جمهوری و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران و همراهان شان در سانحه سقوط هلی کوپتر حامل شان در ولایت آذربایجان شرقی، برخی منابع از سفر یک هیات ۸ نفری از طالبان برای شرکت در مراسم تشییع پیکر این شهدا به تهران خبر دادند.
گفته می شود که در رأس این هیات ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی رییس الوزرا طالبان قرار دارد و همچنین مولوی امیرخان متقی، سرپرست وزارت امورخارجه این گروه و دیگر مقام های ارشد این گروه در ترکیب این هیات حضور دارند.
پیش از این مقام های مختلف طالبان در مورد شهادت رییس جمهوری اسلامی ایران و همراهانش در سانحه سقوط هلی کوپتر واکنش نشان داده اند، از جمله ملا محمدحسن آخوند، رئیس الوزرای طالبان با صدور پیام تسلیتی، با بیان اینکه طالبان و تمام افغانستانی ها بخاطر این رویداد المناک عمیقاً غمگین و متاثر می‌باشند، گفته است که افغانستان در این شرایط دشوار در کنار مردم ایران خواهد بود.
مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی ریاست‌الوزرا طالبان نیز در واکنشی به شهادت سید ابراهیم رئیسی گفته که طالبان در این غم در کنار کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.
مولوی امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان نیز در دیدار با حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه ریاست جمهوری ایران در افغانستان، شهادت سید ابراهیم رئیسی و همراهان وی را تسلیت گفته و نقش رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران را در توسعۀ همکاری‌های منطقه‌ای به خصوص با افغانستان ارزشمند خوانده است.
همزمان، در واکنش به حادثه تلخ شهادت ریاست جمهوری ایران و همراهانش، و برای ادای احترام به این شهدا، پرچم افغانستان بر فراز سفارت کشور در تهران به حالت نیمه افراشته درآمده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟