حزب شهروندان افغانستان نشستی زیر عنوان نظام سیاسی کارآمد و صلح پایدار را در دانشگاه دوسلدوف آلمان برگزار کرد

  • انتشار: ۱۸ قوس ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 163489

حزب شهروندان افغانستان کنفرانس ملی «نظام سیاسی کارآمد و صلح پایدار در افغانستان» را برای یک روز در‌ کشور آلمان برگزار کرد.

به نقل از صدای شهروند، حزب شهروندان افغانستان کنفرانسی را روز شنبه (۱۸ قوس/ ۹ دسمبر) در دانشگاه دوسلدروف آلمان زیر عنوان کنفرانس ملی «نظام سیاسی کارآمد و صلح پایدار در افغانستان» برای مدت یک روز برگزار‌ کرد.
دکتر ذاکر حسین ارشاد رییس حزب شهروندان افغانستان در سخنرانی افتتاحیه این کنفرانس می‌گوید، که نقشه راه برای بیرون رفت از مشکلات افغانستان تنها با طرح کردن آن ممکن نیست و باید گام‌های عملی نیز برداشته شود.
وی در ادامه سخنانش می‌گوید، که در این روزها نشست‌های مهمی در کشورهای مختلف برگزار شده و این می‌تواند گام مهمی در راستای ایجاد یک نظامی سیاسی کارآمد و صلح پایدار در افغانستان باشد.

آقای ارشاد می‌گوید، که نظام طالبانی ممکن است برای مدت کوتاهی پایدار باشد اما در دراز مدت نمی‌تواند پایدار و باثبات بماند.
آقای ارشاد می‌افزاید، که در افغانستان همه چیز از قبل تعیین شده و به طور مکانیکی ساختار سیاسی تنظیم گردیده است و این وضعیت باعث گردیده که افغانستان به ثبات سیاسی نرسد.
آقای ارشاد در اخیر سخنانش می‌گوید، که امیدوار است یک تامل جمعی در میان نخبگان سیاسی ایجاد شود.

نظیف الله شهرانی: فرهنگ سیاسی نادرست باعث ویرانی افغانستان شد

نظیف الله شهرانی، پروفسور و استاد دانشگاه در اندیانای امریکا در کنفرانس ملی «نظام سیاسی کار آمد و صلح پایدار در افغانستان» در دوسلدروف آلمان گفت، که فرهنگ سیاسی نادرست باعث ویرانی افغانستان گردیده است.
آقای شهرانی چهار نوع فرهنگ سیاسی را که شامل فرد محوری، توقف طلبی، دین‌داری و وابستگی سیاسی می‌شوند، را باعث تباهی و ویرانی کشور برشمرد.

نظیف الله شهرانی روز شنبه (۱۸ قوس / ۹ دسمبر) در جریان صحبت خود در این کنفرانس همچنین افزود، که افغانستان باید از فرد محوری به ارزش محوری تغییر کند و حالت مردم از رعیت بودن به شهروند بودن سیر نماید.
آقای شهرانی در بخشی در سخنانش گفت، که وابستگی سیاسی نظام‌های افغانستان به کشورهای خارجی باعث شده تا هیچ حکومت مشروع در طول تاریخ در افغانستان بوجود نیاید.
شهرانی در بخش دیگری از سخنانش افزود، که دین‌داری در افغانستان به عنوان یک ابزار استفاده شده است.

نصیر احمد اندیشه: بزرگترین مشکل فعلی افغانستان نبود مشروعیت است

دکتر نصیر احمد اندیشه، سفیر افغانستان در جنوا، بیان کرد که در شرایط فعلی بزرگترین مشکل در افغانستان نبود مشروعیت می‌باشد.
آقای اندیشه افزود، در اصل مشروعیت و حاکمیت حق مردم است که بگونه مستقیم و یا غیر مستقیم آن‌را اعمال می‌کنند.
نصیر احمد اندیشه روز شنبه (۱۸ قوس / ۹ دسمبر) در جریان سخنرانی‌اش در کنفرانس ملی «نظام سیاسی کارآمد و صلح پایدار در افغانستان» افزود که حاکمیت در افغانستان در دست کسانی قرار دارد که خود را صاحب آن می‌دانند و مردم هیچ حقی در تعیین سرنوشت شان ندارند.

داکتر انارکلی هنریار: تبعیض نژادی و جنسیتی از سال‌های متمادی به اینسو در افغانستان در جریان است

داکتر انارکلی هنریار، عضو پیشین مجلس نمایندگان افغانستان در کنفرانس دوسلدورف آلمان گفت که تبعیض نژادی و جنسیتی در افغانستان در طول سال‌های متمادی وجود داشته و تا هنوز هم این وضعیت ادامه دارد.
خانم هنریار همچنین در قسمتی از سخنرانی اش افزود که مخالفان طالبان بیش از دو سال است که نتوانسته‌اند زیر یک چتر واحد جمع شوند. به گفته خانم هنریار اگر قرار است در مقابل طالبان ایستادگی صورت بگیرد، نیاز به اتحاد و انسجام است.

انارکلی هنریار، عضو پیشین مجلس نمایندگان روز شنبه (۱۸ قوس/ ۹ دسمبر) در این کنفرانس با انتقاد از طالبان گفت که این گروه دختران افغانستان را از درس و تحصیل محروم کرده‌اند. به باور خانم هنریار طالبان دختران را بخاطر این از تحصیل محروم ساخته تا بتوانند یک نسل بی‌سواد در آینده به‌بار بیاورند و از آن در پیشبرد اهداف ایدولوژیک و بقای حاکمیت شان بهره‌برداری نمایند.

کنفرانس ملی نظام سیاسی کارآمد و صلح پایدار در افغانستان، امروز در آلمان گشایش یافت و تا کنون برخی چهره‌های مهم سیاسی و علمی کشور در آن به سخنرانی پرداخته‌اند.
این برنامه برای یک روز روی موضوع‌های مهم ادامه دارد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟