جنگ سودان؛ مرگ دهها نوزاد در بیمارستان و یتیم خانه ها

  • انتشار: ۸ جوزا ۱۴۰۲
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 140603

در پی بروز جنگ در سودان ده ها نوزاد در یتیم خانه جان خود را از دست دادند.

به نقل از رویترز، به دلیل بروز جنگ داخلی در سودان وضعیت در بیمارستان‌ها حتی در خارطوم پایتخت به شدت وخیم است. کمبود پرسنل، کم‌آبی و قطعی مکرر برق باعث شده تا نوزادان به خصوص در بخش مراقبت‌های ویژه یکی یکی از بین بروند.

مسئول یک بیمارستان در خارطوم گفت: مرگ و میر روزانه به دو، سه، چهار و بالاتر رسیده است. در شش هفته پس از آغاز جنگ در اواسط آوریل، حداقل ۵۰ کودک – حداقل ۲۲ نفر از آنها نوزاد بودند – در این پرورشگاه جان باختند. این شامل حداقل ۱۳ نوزادی است که در روز جمعه، ۲۶ مه فوت کردند.

بدون کارکردن پنکه های سقفی و تهویه مطبوع، اتاق ها در هوای ماه می خارطوم به شدت گرم می شوند و کمبود نیرو، استریل کردن تجهیزات را دشوار می کند.

یک مقام ارشد یتیم خانه‌ای در خارطوم این آمار و ارقام را تایید کرد و یک جراح که در طول جنگ به صورت داوطلبانه در این مرکز کار کرده است، گفت که ده ها کودک یتیم کشته شده اند. هر دو گفتند که مرگ و میرها بیشتر مربوط به نوزادان تازه متولد شده و سایرین زیر یک سال بوده است. هر سه، سوءتغذیه، کم آبی و عفونت را علت اصلی ذکر کردند.

نوزادان مرده در مراکز درمانی، از جمله قربانیان نامرئی جنگ در سودان، سومین کشور بزرگ آفریقا از نظر مساحت هستند. بر اساس گزارش سازمان ملل، این جنگ بیش از ۷۰۰ کشته، هزاران زخمی داشته و حداقل ۱٫۳ میلیون نفر را در سودان یا کشورهای همسایه آواره کرده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟