تلاش مسئولین ایرانی برای واردات سنگ از افغانستان

  • انتشار: ۲۷ قوس ۱۴۰۲
  • سرویس: اقتصاد
  • شناسه مطلب: 164830

رئیس خانه معدن خراسان رضوی ایران گفته این نهاد بر سر طرحی برای واردات سنگ از افغانستان به ایران کار می‌کند.

غلام‌رضا نازپرور، رئیس خانه معدن خراسان رضوی ایران به رسانه ها گفت: افغانستان از نظر مواد معدنی بسیار غنی بوده و چندی پیش هیأتی از خراسان رضوی در راستای همکاری با افغانستان به این کشور سفر کردند.

وی افزود: همچنین درخصوص معادن این کشور تفاهم‌نامه‌هایی با طالبان نیز به امضا رسید که این تفاهم‌نامه‌ها برای امتیاز بهره‌برداری فعالان اقتصادی ایران در معادن اکشتافی مانند سنگ‌آهن، ذغال سنگ و… است

غلام‌رضا نازپرور گفته «افغانستان زمردهای بسیار خوبی دارد. ما در ایران ظرفیت تراش این سنگ‌ها را داریم و می‌توانیم آنها را در بازار جهانی بفروشیم».

آقای نازپرور گفت که براساس این طرح، نخست سنگ‌های ساختمانی و بعد سنگ‌های قیمتی وارد خواهد شد.

آقای نازپرور امروز در گفتگو با رسانه ها گفت که براساس این طرح، در صورت نبود امکان استفاده از این سنگ‌ها در ایران، این کشور آن را مانند پاکستان به کشورهای دیگر صادر خواهد کرد.

رئیس خانه معدن خراسان رضوی گفته است که در حال حاضر صادرات سنگ از افغانستان به ایران از جمله سنگ مرمر و سنگ‌های گران‌بها ممنوع است که این امر باعث افزایش قاچاق این سنگ‌ها می‌شود.

به گفته آقای نازپرور، حکومت طالبان با صدور مجوز، اجازه صادرات این‌ سنگ‌ها را می‌دهد، اما براساس قوانین این روند واردات این سنگ‌ها سخت‌گیرانه‌تر است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟