تحریم برنامه موشکی پاکستان از سوی امریکا؛ اسلام‌آباد بر لزوم گفت‌‌وگو تأکید کرد

  • انتشار: ۱ ثور ۱۴۰۳
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 178222

پس از آن‌که امریکا چندین شرکت چینی و بلاروسی را در پیوند به همکاری‌شان با برنامه موشکی پاکستان تحریم کرد، اسلام‌آباد به آن واکنش نشان داد.

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی‌ وزارت خارجه پاکستان روز جمعه، ۲۰ اپریل با نشر بیانیه‌ای گفته که صادرات اقلام تسلیحاتی مجاز بوده و امریکا بدون ارایه هیچ مدرکی، بر شرکت‌های تجاری همکار با اسلام‌آباد تحریم وضع کرده است.

بلوچ گفته که کشورش استفاده سیاسی از رژیم صادرات تسلیحاتی را رد و تاکید می‌کند که صادرات و واردات چنین اقلامی‌ دارای کاربردهای مشروع تجارتی هستند.

در بیانیه وضع تحریم از سوی امریکا بر شرکت‌های چنین و بلاروسی به‌گونه غیرمستقیم «اقدام خودسرانه» در زمینه کنترل‌های صادراتی عنوان شده است.

بلوچ‌ این تصمیم را نیز برگرفته از سوءظن واشنگتن دانسته و بر ضرورت مذاکره بر سر این موضوع تاکید کرده است.

او‌ گفته است: «پاکستان استفاده سیاسی از کنترل صادرات را رد می‌کند. این یک واقعیت است که همان حوزه‌های قضایی که مدعی اعمال کنترل‌های شدید منع اشاعه سلاح هستند، از الزامات مجوز برای فناوری‌های پیشرفته نظامی برخی از کشورها چشم‌پوشی کرده‌اند.»

وزارت امور‌ خارجه امریکا روز‌ گذشته سه شرکت چینی و یک شرکت بلاروسی را به اتهام همکاری برای تأمین اقلام قابل استفاده در موشک‌های بالستیک‌ و دوربرد پاکستان و اشاعه سلاح‌ کشتار جمعی تحریم کرد.

امریکا دو‌ سال پیش نیز چندین شرکت پاکستانی را در پیوند به سهم‌گیری در برنامه تسلیحاتی غیرهسته‌ای این کشور در فهرست سیاه قرار داده بود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟