تام وست: کار نماینده ویژه ملل متحد پیشبرد روند عادی‌سازی رابطه جهان با افغانستان است

  • انتشار: ۵ دلو ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 169990

تام وست، نماینده ویژه امریکا برای افغانستان گفت کار هماهنگ‌کننده ویژه ملل متحد با فرستاده ویژه ملل متحد متفاوت خواهد بود و بیشتر در راستای پیشبرد روند عادی‌سازی رابطه جهان با افغانستان کار خواهد کرد.

وست در دیدار با رسانه‌ها گفت که تعیین هماهنگ‌کننده ویژه برای تنظیم تلاش‌های دیپلوماتیک میان کشورها از جمله کشورهای منطقه ضروری است.

نماینده ویژه امریکا گفت: «ما به صدای قوی نیاز داریم که برای افغانستان مفید باشد؛ صدایی که در سطح افغانستان، منطقه و جهان شنیده شود. این فرد باید به پایتخت‌های جهان برود و در مسیر عادی‌سازی روابط جهان با افغانستان کار کند. بیشتر کار او دیپلوماسی و کار با مسکو، اسلام آباد، تاشکند و منطقه خواهد بود. ما از چنین ماموریتی حمایت می‌کنیم.»

او افزود قدرت‌های بزرگ در شورای امنیت به این نظر اند که در دیپلوماسی با طالبان تغییراتی بیاید. چون، این شورا از تعامل با طالبان راضی نیست و آن را موثر ارزیابی نمی‌کند.

طالبان با تعیین نماینده ویژه مخالفت کرده است و یوناما را در افغانستان کافی دانسته اند.

وست بر اهمیت کار هماهنگ‌کننده ویژه در کنار رزا اتنبایوا، نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل تاکید کرد. او گفت: «کار هماهنگ‌کننده ویژه این است که واقعیت‌های افغانستان را ارزیابی کند و پیشنهاد بدهد که چگونه جامعه جهانی وضعیت را بهبود بخشد.»

نماینده امریکا گفت که آنها با تمام افغانستانی ها از جمله طالبان کار می‌کنند.

با این حال او تاکید کرد که محور سیاست امریکا حمایت از مردم افغانستان و توجه به منافع امریکا است.

او به رسانه‌ها گفت: «البته نیاز به گفتگو میان افغانستانی ها است. آنها درباره آینده کشور حرف بزنند. اما این گفتگوها نباید توسط خارجی‌ها تحمیل شود. اما بخشی از کار این نماینده این خواهد بود که با افغانستانی ها نیز گفتگو کند تا روند گفتمان ملی میان افغانستانی ها پروسه رقم بخورد.»

این در حالی است که امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، در دیدار با نمایندگان ١٠ کشور منطقه بار دیگر با تعیین نماینده جدید سازمان ملل برای افغانستان مخالفت کرده و گفت با حضور یوناما نیازی به تعیین نماینده جدید سازمان ملل نیست.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟