بلینکن: دارایی‌های توقیف شده روسیه را برای بازسازی اوکراین مصادره می‌کنیم

  • انتشار: ۲۶ ثور ۱۴۰۳
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 180708

انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا که در کی‌یف به‌ سر می‌برد، می‌گوید که واشنگتن قصد دارد از دارایی‌های توقیف شده روسیه برای تامین بودجه برای بازسازی اوکراین استفاده کند.

وزارت امور خارجه امریکا سه‌شنبه‌شب، ۱۴ می، در بیانیه‌ای به نقل از بلینکن اعلام کرده که آن‌چه پوتین در اوکراین ویران کرده است، روسیه باید برای بازسازی آن هزینه کند.

بلینکن افزوده است: «کانگرس به ما این اختیارات را داده است که دارایی‌های روسیه در امریکا را مصادره کنیم. ما قصد داریم از آن استفاده کنیم.»

وی که در موسسه «پلی تکنیک ایگور سیکورسکی» کی‌یف سخنرانی می‌کرد، گفته است که واشنگتن در حال همکاری با سایر کشورهای «جی۷» است تا آن‌ها نیز چنین کاری با دارایی‌های مستقل روسیه انجام دهند.

به باور وزیر امور خارجه امریکا، این کشورها می‌توانند، از میلیاردها دالر دارایی روسیه استفاده و پیام «قدرت‌مندی» را به پوتین ارسال کنند.

این دیپلمات ارشد امریکایی بار دیگر بر حمایت کشورش از اوکراین تاکید کرده و افزوده است: «من با یک پیام به اوکراین آمده‌ام. شما تنها نیستید.»

بلینکن همچنان بر ایجاد زیرساخت‌های امنیتی و اقتصادی در اوکراین به هدف هموار کردن مسیر پذیرش ناتو تاکید کرده است.

این مقام دولت بایدن خاطرنشان کرده است: ایالات متحده، اوکراین را به ناتو نزدیک‌تر و سپس آن را به این ائتلاف وارد می‌کند.»

براساس این بیانیه، کمک‌های جدید امریکا به اوکراین طی روزهای آینده به میدان نبرد خواهد رسید.

این مقام دولت بایدن روسیه را متهم کرده است که با سلاح‌های ارسالی از ایران، چین و کوریای شمالی در اوکراین می‌جنگد.

گفتنی است که چندی پیش ایالات متحده و اتحادیه اروپا بیش از ۱۰۰ میلیارد دالر کمک به اوکراین را تصویب کرده بودند.

این در حالی است که پیش از این مقام‌ها در مسکو گفته بودند که طی چند سال گذشته دست‌کم ۲۸۰ میلیارد دالر از دارایی‌های روسیه در خارج از این کشور مسدود شده است.

بربنیاد اطلاعات، پنج تا شش میلیارد دالر از این دارایی‌ها در امریکا و نزدیک به ۲۲۴ میلیارد دالر آن در اتحادیه اروپا مسدود شده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟