برگشت نزدیک به ۴ هزار مهاجر افغانستانی از پاکستان طی سه‌ ماه

  • انتشار: ۵ سرطان ۱۴۰۲
  • سرویس:
  • شناسه مطلب: 143922

طالبان اعلام کرده‌اند که از آغاز سال جاری تاکنون ۳۸۰۰ مهاجر افغانستانی از پاکستان به کشور برگشته‌اند.

ریاست مهاجرین و عودت‌ کنندگان طالبان در ننگرهار، امروز دوشنبه، ۵ سرطان، اعلام کرده است که در سه ماه گذشته حدود ۳۸۰۰ مهاجر افغانستانی از پاکستان به افغانستان برگشته‌اند‌.

این در حالی است که اخیرا پاکستان مهاجران افغانستانی را بازداشت و شماری از آن‌ها را به کشور برگردانده است.

چندی پیش یک مقام مرزی طالبان گفته بود که پاکستان اجازه داده تا مهاجران افغانستانی بدون پاسپورت، با داشتن تذکره از مرز بگذرند.

عصمت‌الله یعقوب؛ یک مقام طالبان در تورخم گفته که این مهاجران تا عید قربان می‌توانند به کشور بازگردند.

با روی کار آمدن طالبان در افغانستان موج گسترده مهاجران افغانستانی به کشورهای دیگر به خصوص پاکستان و ایران پناهنده شدند، پولیس پاکستان در دو سال گذشته بارها این مهاجران را دستگیر و اخراج کرده است.

مقامات پاکستانی استدلال می‌کنند که براساس ماده چهاردهم قانون ثبت شهروندان خارجی در این کشور، افرادی که بدون اسناد مسافرتی و ویزا در این کشور به سر می‌برند، متهم‌ به نقض قانون هستند.

طبق این ماده، شهروند خارجی که اجازه اقامت در پاکستان ندارد و طبق این قانون محکوم و حبس شده، در پایان مدت مجازات آزاد نخواهد شد و برای مدت حداکثر سه ماه در بازداشت می‌ماند تا ترتیبات لازم برای اخراج نهایی او گرفته شود.

برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که پولیس پاکستان با وجود داشتن اسناد کمیشنری عالی پناهندگان سازمان ملل متحد دست به اخراج آنها زده است.

در همین‌حال، گزارش‌ها حاکی از رفتار نامناسب پولیس پاکستان در برابر پناهجویان افغانستانی و مشکلات متعدد آنان در آن کشور است.

چندی پیش سفارت طالبان در اسلام‌آباد به کمیشنری عالی پناهندگان سازمان ملل در پاکستان گفته بود که پناهجویان افغانستانی در پاکستان با مشکلات «جدی» مواجه‌اند.

این سفارت به مناسبت روز جهانی پناهنده و با ابراز نگرانی از وضعیت پناهجویان افغانستانی در پاکستان تاکید کرده بود که پولیس این کشور به بهانه‌های مختلف این پناهجویان را دستگیر و مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟