برکناری رییس مجلس نمایندگان برای اولین بار در تاریخ آمریکا

  • انتشار: ۱۲ میزان ۱۴۰۲
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 155512

کوین مک کارتی در رای گیری تاریخی از سمت رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برکنار شد.

رویترز نوشت: درحالیکه درگیری‌های درون حزبی جمهوریخواهان بر سر مسائل مختلف از جمله لایحه برای جلوگیری از تعطیلی دولت در چند هفته گذشته به اوج خود رسیده بود، تعداد انگشت شماری از جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان ایالات متحده روز سه شنبه کوین مک کارتی، رئیس جمهوری خواه را برکنار کردند. جمهوریخواهان با ۲۱۶ به ۲۱۰ رای توانستند مک کارتی را کنار بگذارند.

این اولین بار در تاریخ دمکراسی ایالات متحده است که مجلس نمایندگان این کشور رییس خود را برکنار می‌کند. ۲۰۸ دموکرات هم به برکناری مک کارتی رای دادند. مک کارتی به خبرنگاران گفت که دیگر نامزد ریاست مجلس نخواهد شد.

مک کارتی ۵۸ ساله که بعد از شورش هواداران ترامپ و ریختن آنها به ساختمان کنگره از منتقدان سرسخت او بود اخیراً از او حمایت می‌کرد. همچنین تعامل محدود او با دموکرات ها بار دیگر موضوع خشم راست‌های افراطی در حزبش در هفته گذشته بود، زمانی که او از آرای حزب رقیب برای جلوگیری از تعطیلی دولت استفاده کرد.

در همین حال «پاتریک مک هنری» موقتاً جانشین مک کارتی شده است. او نماینده کارولینای شمالی است که همواره از مک‌کارتی حمایت می‌کرد. معلوم نیست آیا مک‌هنری بعنوان رییس موقت مجلس نمایندگان اختیارات کامل دارد یا فقط توانایی انجام امور اداری و نظارت بر انتخابات داخلی جدید را خواهد داشت. به نظر می‌رسد با توجه به عمق دشمنی‌ها و اختلافات در درون حزب جمهوریخواه، نابسامانی در اداره مجلس نمایندگان ادامه داشته باشد.

این درحالی است که «مت گیتز» که هدایت شورش علیه مک کارتی را برعهده داشته گفته: «استیو اسکالیس» نفر دوم حزب در مجلس را برای ریاست تائید خواهد کرد. این درحالی است که اسکالیس گفته تحت درمان سرطان است و قادر به ریاست نیست. اسکالیس نیز از حامیان مک‌کارتی بود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟