برنامه توسعه‌ سازمان ملل: ۱۰ درصد از کل جمعیت افغانستان مواد مخدر مصرف می‌کنند

  • انتشار: ۵ سرطان ۱۴۰۲
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 143935

برنامه توسعه‌ سازمان ملل متحد (UNDP)اعلام کرده است که افغانستان حدود ۳٫۵ میلیون مصرف‌کننده مواد مخدر را در خود جا داده که این رقم نزدیک به ۱۰ درصد کل جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد.

این سازمان یک‌شنبه‌شب، ۴ سرطان، مصرف مواد مخدر از سوی شهروندان افغانستان را یکی از بدترین معضل‌‌ها به سیستم صحی این کشور دانسته است.

این اداره گفته که به‌هدف کاهش شمار مصرف‌کننده‌گان مواد مخدر، برای ۲۴ مرکز درمانی معتادان مواد مخدر در افغانستان لوازم صحی و بسته‌های زمستانی کمک کرده است.

یوان‌دی‌پی افزوده است: «از زمان تغییر نظام سیاسی در آگست ۲۰۲۱، اکثر مراکز درمانی مواد مخدر در کشور به‌دلیل محدودیت منابع در تلاش برای ادامه فعالیت هستند.»

این اداره تصریح کرده است که کمک‌ به مراکز درمانی معتادان‌ به مواد مخدر از ماه آینده آغاز و تا شش ماه ادامه خواهد داشت.

این در حالی است که طی دو سال اخیر، شماری زیاد از جوانان به‌دلیل فقر، بی‌کاری و مشکلات روحی به استفاده مواد مخدر روی آورده‌اند.

هرچند رهبری طالبان از مبارزه جدی در برابر کاشت و قاچاق مواد مخدر در افغانستان سخن می‌زند، اما گزارش‌هایی وجود دارد که برخی از مقام‌های این گروه در تولید و قاچاق مواد مخدر دست دارند.

در همین حال، سازمانی صحی جهان نیز به مناسب روز جهانی مبارزه با مواد مخدر و قاچاق آن، روز دوشنبه، ۵ سرطان، در توییتی نوشته که ۳۹ میلیون انسان در جهان از مصرف مواد مخدر رنج می‌برند.

براساس اطلاعات این نهاد، از هر ۵ مصرف‌کننده مواد مخدر تنها یک تن زیر درمان قرار دارند.

مرگ ناشی از استفاده مواد مخدر در جهان نیز سالانه ۵۰۰ هزار تن اعلام شده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟