بحران پاکستان؛ خبر بازداشت قریشی تکذیب شد

  • انتشار: ۲۱ ثور ۱۴۰۲
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 138165

شاه‌محمود قریشی؛ معاون تحریک انصاف و وزیر خارجه پیشین پاکستان، خبر بازداشت‌ خود را تکذیب کرد؛ اما از مردم خواست که نترسند و اعتراض کنند.

شاه‌محمود قریشی؛ معاون تحریک انصاف و وزیر خارجه پیشین پاکستان، چهارشنبه‌شب، ۲۰ ثور، با نشر توییتی خبر بازداشت‌ خود را تکذیب کرد.

این در حالی است که پس از بازداشت عمران خان شامگاه چهارشنبه رسانه‌های پاکستانی گزارش دادند که ارتش پاکستان آقای قریشی را نیز بازداشت کرده‌است.

آقای قریشی هدف از نشر خبر دست‌گیری‌اش را ایجاد «رعب‌ و وحشت» عنوان کرد.

او گفته: «هنوز بازداشت نشده‌ام؛ اما هشدار می‌دهم که راهبردی برای انتشار اطلاعات غلط، ایجاد آشوب، رعب و وحشت و در هم شکستن روحیه حزب ما و هوادارانش در جریان است.»

او همچنین افزوده: «به شما هشدار می‌دهم که این اشتباه بزرگی است. مردم پاکستان در خانه‌های‌شان نخواهند نشست. نترسید و اعتراض کنید.»

اعتراضات خشونت‌آمیز در پاکستان پس از آن شروع شد که عمران خان؛ نخست وزیر پیشین و رییس حزب تحریک انصاف آن کشور، روز سه‌شنبه، ۱۹ ثور، به اتهام اتهام فساد مالی در اسلام‌آباد بازداشت شد.

در پی بازداشت نخست وزیر پیشین پاکستان، حامیان او و فعالان سیاسی تحریک انصاف، در بسیاری از شهرهای این کشور، راه‌پیمایی کردند.

رهبران حزب تحریک انصاف پاکستان با محکوم کردن بازداشت عمران خان، دولت این کشور را به تحریک افکار عمومی و اتخاذ اقدامات غیرقانونی برای سرکوب مخالفان سیاسی متهم کرده‌اند.

در همین حال، در پی افزایش اعتراضات در پاکستان، دولت فدرال آن کشور برای تامین امنیت اسلام‌آباد، ارتش را فراخواند.

بربنیاد گزارش‌ها، پس از اعتراضات گسترده در ایالت‌های خیبر پختون‌خوا، بلوچستان و پنجاب، دولت شهباز شریف، از نیروهای ارتش خواست تا امنیت اسلام‌آباد پایتخت آن کشور را تضمین کند.

ارتش پاکستان در بیانیه‌ای گفته که معترضان در جریان تظاهرات، موسسات نظامی را هدف قرار داده و شعارهایی علیه نیروهای مسلح سر می‌دهند.

در این بیانیه هشدار داده شده که اگر حملات به نیروهای مسلح و امنیتی و اموال عمومی ادامه یابد، با معترضان برخورد خواهد شد.

در همین حال، دبیر کل سازمان ملل، در پی بازداشت عمران خان؛ نخست وزیر پیشین پاکستان، از مقامات این کشور خواست که روند قانونی را درباره او اجرا کنند و به حق تجمع «مسالمت‌آمیز» مردم احترام بگذارند.

فرحان حق؛ معاون سخنگوی سازمان ملل، گفت: «دبیرکل سازمان ملل از همه طرفها می‌خواهد از خشونت خودداری کنند.»

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟