باقری: بریکس بیش‌ترین جمعیت، بزرگ‌ترین اقتصاد و پهناورترین قلمرو کره زمین را در اختیار دارد

  • انتشار: ۲۱ جوزا ۱۴۰۳
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 184376

علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه ایران در نشست وزیران امور خارجه بریکس (BRICS2024) در روسیه گفته است که کشورهای عضو این گروه بیش‌ترین جمعیت، بزرگ‌ترین اقتصاد و پهناورترین قلمرو کره زمین را در اختیار دارند.

باقری روز دوشنبه، ۱۰ جون، در سخنرانی‌اش در این نشست گفته است که کشورهای بریکس باید صدای اکثریت مردم جهان باشد که خواهان دست‌یابی به جایگاه شایسته خود هستند و «جهان عادلانه‌تر، دموکراتیک‌تر و چندجانبه را بر جهان پر هرج‌ومرج کنونی» ترجیح می‌دهند.

او افزوده است که امریکا از وابسته‌گی کشورها به دالر به ‌عنوان «سلاح» استفاده می‌کند.

به گفته باقری، این امر به‌ همراه تحمیل «تحریم‌های غیرقانونی، ایجاد محدودیت‌های بانکی، نابرابری در تصمیم‌گیری‌ در موسسه‌های مالی بین‌المللی، عدم رعایت اجماع در این نهادها و ساختارها» ثابت کرده‌ که این نظامات به ‌شدت ناعادلانه باید اصلاح و برچیده شوند.

وی خاطرنشان کرده است: «از این رو اعتقاد ما این است که بریکس باید بر شتاب اقدامات خود برای انجام مبادلات با ارزهای ملی، استفاده از ارزهای دیجیتال، راه‌اندازی پلتفرم‌ها و پیام‌رسان‌های بانکی مشترک، بیمه اتکایی، تاسیس ساختارهای مالی و بانکی جدید و غیره بیفزاید.»

گفتنی است که نشست سالانه وزیران خارجه کشورهای عضو بریکس (BRICS2024) امروز در شهر نیژنی نوگورود روسیه آغاز شد و فردا نیز ادامه خواهد داشت.

سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار در این نشست حضور یافته است.

با این حال، اکنون حدود ۳۰ کشور دیگر نیز می‌خواهند با بریکس در قالب‌های مختلف همکاری کنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟