بار: واکنش دولت‌ها به آپارتاید جنسیتی طالبان در نشست شورای حقوق بشر حیاتی است

  • انتشار: ۲۹ جوزا ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 1
  • شناسه مطلب: 143130

همزمان با برگزاری پنجاه‌و‌سومین شست سالانه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، هدر بار، مسوول خش زنان دیده‌بان حقوق‌ بشر می‌گوید که چگونه‌گی برخورد دولت‌ها در زمینه یافته‌های زارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد آپارتاید جنسیتی در افغانستان زیر تسلط طالبان بسیار مهم است.

هدر بار، روز دوشنبه، ۲۹ جوزا، در توییتی به‌گونه تلویحی گفته است که دولت‌ها باید در نشست شورای حقوق‌ بشر سازمان ملل متحد از حقوق زنان در افغانستان حمایت کنند.

وی افزوده است: «مشاهده نحوه واکنش دولت‌ها به این یافته‌های وحشتناک، به‌ویژه بحث کارشناسان سازمان ملل در مورد آپارتاید جنسیتی در افغانستان، بسیار مهم خواهد بود.»

مسوول بخش زنان دیده‌بان حقوق‌ بشر به نقل از نماینده افغانستان در سازمان ملل متحد نوشته است که طالبان همه قوانین بین‌المللی را به چالش کشیده‌اند و تا کنون واکنش‌های بین‌المللی به این تهدید جدی ناکافی بوده است.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که پنجاه‌و‌سومین نشست سالانه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد امروز (دوشنبه، ۲۹ جوزا) آغاز شد و قرار است تا سه هفته دیگر ادامه یابد.

در این نشست، گزارش‌های ترتیب‌شده این شورا در مورد حقوق بشر به‌ویژه وضعیت زنان و دختران در شماری از کشورها به بحث گرفته خواهد شد.

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و دوروتی استرادا تنک، مسوول گروه کاری سازمان ملل در مبارزه با تبعیض علیه زنان نیز گزارش مشترک و جدیدشان در مورد وضعیت زنان افغانستان را در این نشست ارایه خواهند کرد.

در این گزارش، بنت با ۷۹ افغانستانی به‌شمول ۶۷ زن در داخل و خارج از افغانستان از جمله مدافعان حقوق‌ بشر، خبرنگاران، حقوق‌دانان، استادان دانشگاه، کارآفرینان، آموزگاران، دانشجویان، کارمندان خدمات اجتماعی و زنان تجارت‌پیشه گفت‌‌وگو کرده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟