ایران: طالبان در زمینه کاهش تولید و قاچاق مواد مخدر کاری نکرده‌اند

  • انتشار: ۲۵ ثور ۱۴۰۳
  • سرویس: امنیت و حوادث
  • شناسه مطلب: 180674

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران در دیدار با رزا اوتنبایوا؛ رییس هیأت معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) مواد مخدر افغانستان را عامل «ناامنی و تروریزم» در مرزهای شرقی ایران خوانده و گفته که هیچ کاهش محسوسی در زمینه تولید و قاچاق مواد مخدر از سوی طالبان مشاهده نشده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گزارش داده که اسکندر مومنی؛ دبیر کل ستاد مبارزه با مواد این کشور امروز سه‌شنبه، ۲۵ ثور با رییس خانم اوتنبایوا در تهران دیدار کرده‌است.

این مقام ایرانی در این دیدار گفته که موضوع قاچاق مواد مخدر از افغانستان به سمت مرزهای شرقی ایران با «ناامنی، شرارت، تروریسم و اقدامات مسلحانه» همراه است.

او افزوده است که از هر گونه اقدامی که منجر به کاهش تولید، رشد و قاچاق مواد مخدر در همسایگی‌ این کشور شود، حمایت و استقبال می‌کند.

وی اضافه کرده است: «اما واقعیت امر این است که تا این لحظه هیچ‌گونه کاهش محسوسی در حوزه تولید، رشد و قاچاق مواد مخدر از سوی [طالبان] مشاهده نشده است.»

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران همچنین حضور امریکا را عامل افزایش سطح تولید مواد مخدر در افغانستان و افزوده که این کشور سطح تولید مواد مخدر افغانستان را از ۲۰۰ تن به ۹ هزار تن در سال رسانیده است. او تاکید کرده که امریکا باید در قبال موضوع افغانستان به جامعه جهانی «پاسخگو» باشد.

طبق گزارش ایسنا، رزا اتنبایوا نیز گفته که دفتر مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد مطالعاتی در این بخش در افغانستان انجام داده و گزارش آن را در نشست آینده دوحه ارایه خواهد کرد.

او علاوه کرده که محور اصلی این طرح مطالعاتی برنامه‌های کشت جایگزین مواد مخدر در افغانستان است.

ایران در حالی از کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان ابراز نگرانی می‌کند که طالبان مدعی اند که کشت و‌ تولید مواد مخدر در افغانستان به صفر رسیده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟