ایران: درآمد کشاورزان افغانستان از کشت تریاک سه برابر شده است

  • انتشار: ۷ قوس ۱۴۰۲
  • سرویس: اقتصادتیتر 2
  • شناسه مطلب: 162202

ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران اعلام کرد که درآمد کشاورزان افغانستان از کشت «تریاک» سه برابر شده است.

بربنیاد گزارش ایسنا، امیرعباس لطفی، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران، این اظهارات را روز سه‌شنبه، ۷ قوس، در واکنش به گزارش اخیر سازمان ملل متحد در مورد کاهش کشت تریاک در افغانستان، مطرح کرده است.

او تصریح کرده است: «میزان درآمد کشاورزان افغانستانی در سال گذشته میلادی بابت کشت تریاک، به یک‌باره سه برابر شده و بیش از ۴ میلیارد دلار برآورد می‌شود، اما بخشی از این افزایش سه برابری ناشی از افزایش ۳۲ درصدی کشت و افزایش قیمت مواد مخدر در سال گذشته است.»

به گفته لطفی، با وصف فرمان رهبر طالبان در زمینه منع کاشت و تولید تریاک، مواد مخدر در افغانستان همچنان کشت و تولید می‌شود.

او تاکید کرده که میزان کشت تریاک در افغانستان به ۲۶۶ هزار هکتار زمین رسیده است.

این مقام ایرانی اضافه کرده است: «نوع راه حلی که تا کنون برای کشت جایگزین مواد مخدر در افغانستان وجود داشت، راه حل پایداری نبوده است. بنابراین نه‌تنها مواد سنتی در افغانستان تولید شد، بلکه این کشور به کانون تولید مواد روان‌گردان نیز تبدیل شده است؛ بنابراین اگر راه‌حل‌ها پایدار نباشد دوباره شاهد روند برگشت به عقب یا سیر قهقرایی خواهیم بود.»

این در حالی است که در اوایل ماه جاری میلادی دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد (UNODC) گزارش داد که تولید تریاک در افغانستان ۹۵ درصد کاهش یافته است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟