ایران: از اقدام نظامی در افغانستان حمایت نمی‌کنیم

  • انتشار: ۱۹ جدی ۱۴۰۲
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 167769

سفارت ایران در کابل می‌گوید که این کشور از اقدام نظامی در افغانستان توسط هیچ گروهی حمایت نمی‌کند.

به‌گفته‌ی سفارت‌ ایران، این موضوع را حسن کاظمی قمی، سفیر و نماینده‌ی ایران در کابل در دیدار با مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان مطرح کرده است.

این سفارت‌خانه در کابل شب گذشته (دوشنبه، ۱۸ جدی) درباره‌ی این دیدار در ایکس نوشته است: «جمهوری اسلامی ایران بیش از چهاردهه پذیرای سلایق متنوع مردم افغانستان بوده است. همان‌گونه که در دیدار با معاون سیاسی نخست‌وزیر حکومت سرپرست افغانستان (طالبان) هم توضیح داده شد، ایران از اقدام نظامی علیه تمامیت ارضی این کشور توسط هیچ گروهی حمایت نخواهد کرد.»

این سفارت‌خانه آورده است که «در حقیقت استقلال، تمامیت ارضی، حاکمیت مشروع، مشارکت بدون تبعیض، ثبات، رفاه مردم، آبادانی و حسن همجواری، اصول مبنایی و ماندگار سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است».

ایران در کنار پاکستان، هم در گذشته و هم اکنون رابطه‌ی نزدیک با طالبان دارد. این کشور سفارت افغانستان در تهران را به طالبان سپرده و همچنین پس از تحولات سیاسی در افغانستان، سفارت خود در کابل را فعال نگهداشته است.

مقام‌های ایرانی بارها بر تشکیل دولت فراگیر تأکید کرده‌اند؛ طالبان اما این موضوع را دخالت در امور داخلی افغانستان می‌دانند.

حق‌آبه‌ی ایران از رود هلمند نیز از محور مناسبات ایران و حکومت طالبان دانسته می‌شود که هرازگاهی منجر به تنش میان دو طرف شده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟