اکوواس رهبران نظامی نیجر را به‌رسمیت شناخت

  • انتشار: ۲۰ قوس ۱۴۰۲
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 163781

سازمان جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکوواس) اعلام کرده که به‌منظور باز شدن راه‌های گفت‌وگو برای بازگرداندن یک حکومت دموکراتیک در نیجر، رهبران نظامی این کشور را که در حال حاضر قدرت را در دست دارند، به‌رسمیت شناخته است.

اسوشیتدپرس، یک‌شنبه‌شب، ۱۰ دسامبر، به نقل از عمر عالیو تورای، رییس کمیسیون اکوواس گزارش داده که تحریم‌ها بر حاکمان فعلی نیجر را مشروط به پذیرش یک مرحله‌ای گذار برای دست‌یابی به یک حکومت دموکراتیک از سوی رهبران نظامی نیجر برمی‌دارد.

عالیو تورای در نشست این سازمان در شهر ابوجا، پایتخت نایجریا اعلام کرد، تیمی از سران دولت‌های عضو این سازمان با رهبران نظامی نیجر بر سر یک برنامه انتقال قدرت کوتاه‌مدت گفت‌وگو می‌کنند.

وی به خبرنگاران گفته است: «سران دولت‌های عضو تایید کردند آنچه که در نیجر اتفاق افتاده، یک کودتا است و شورای ملی حفاظت سرزمین نیجر دولت نظامی حاکم بر این کشور است.»

حاکمان نظامی این کشور پیش از این خواستار یک مرحله گذار سه ساله شده بوده‌اند.

گفتنی است که چند ماه پیش، برخی از سران نظامی نیجر در پی یک کوتا محمد بازوم، رییس ‌جمهور پیشین این کشور را که متهم به فساد بود، همرا با همسر و فرزندش از کاخ ریاست جمهوری بازداشت کرده‌اند.

پس از آن، شورای نظامی نیجر به رهبری عبدالرحمن تچیانی قدرت در این کشور را به دست گرفت.

سازمان اکوواس که از حمایت امریکا و فرانسه برخوردار است، پیش از این به شورای نظامی نیجر هشدار داده بود که در صورت عدم بازگشت بازوم به قدرت، مداخله نظامی خواهد کرد.

این در حالی است که شورای نظامی نیجر پس از برگزاری نشست اکواس با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرده است که موضع خود را تغییر نمی‌دهد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟