اوکراین و سه کشور بالتیک نشست سازمان امنیت و همکاری اروپا را تحریم کردند

  • انتشار: ۸ قوس ۱۴۰۲
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 162273

اوکراین، لتونی، استونیا و لیتوانیا اعلام کرده‌اند که وزرای خارجه آنها نشست سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) در مقدونیه شمالی را به‌دلیل اشتراک سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، تحریم خواهند کرد.

اوله نیکولنکو، سخنگوی وزارت امور خارجه اوکراین، سه‌شنبه‌شب، ۲۸ نوامبر، در بیانیه‌ای گفته است که هیأت این کشور در نشست وزیران سازمان امنیت و همکاری اروپا شرکت نخواهد کرد.

به گفته نیکولنکو، روسیه از قوانین این سازمان سوءاستفاده کرده و همچنان سه نماینده اوکراینی سازمان امنیت و همکاری اروپا را به‌مدت ۵۰۰ روز در زندان نگه‌داشته است.

وی تصریح کرده است: «در چنین شرایطی، حضور یک هیأت روسی در سطح وزیران خارجه، تنها بحرانی را که مسکو سازمان امنیت و همکاری اروپا را به آن سوق داده است، عمیق‌تر می‌کند.»

این اولین بار است که لاوروف در نشست سازمان امنیت و همکاری اروپا پس از حمله نظامی روسیه بر اوکراین، شرکت می‌کند.

به گزارش رویترز، نشست ۵۷ عضوی این سازمان قرار است به روزهای پنج‌شنبه و جمعه، ۳۰ نوامبر و ۱ دسامبر، در شهر اسکوپیه، پایتخت مقدونیه شمالی برگزار شود.

لاوروف گفته است که اگر بلغاریا، همسایه شرقی مقدونیه شمالی، فضای هوایی خود را به‌روی او باز کند، در این نشست شرکت خواهد کرد.

پس از اوکراین وزرای خارجه سه کشور بالتیک (لتونی، استونیا و لیتوانیا) در بیانیه‌ای مشترک گفته‌اند که در صورت حضور لاوروف، آنها نیز در این نشست شرکت نخواهند کرد.

در این بیانیه آمده است: «مشروعیت بخشیدن روسیه متجاوز به عنوان عضوی قانونی از جامعه کشورهای آزاد ما، بی‌اهمیت جلوه دادن جنایات فجیعی که مسکو مرتکب شده است، به خطر می‌اندازد.»

با این همه، یک مقام ارشد وزارت امور خارجه امریکا به خبرنگاران گفته است که آنتونی بلینکن، دیپلمات ارشد این کشور طبق برنامه در این نشست شرکت خواهد کرد.

این در حالی است که پیش از این، مسکو غرب را به تضعیف سازمان امنیت و همکاری اروپا از طریق گسترش دامنه فعالیت ناتو به اروپای مرکزی و شرقی متهم کرده بود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟