امریکا گزارش اخیر یوناما در مورد نقض حقوق بشر توسط طالبان در افغانستان را تایید کرد

  • انتشار: ۲۰ سرطان ۱۴۰۳
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 186852

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا با اشاره به گزارش اخیر دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) می‌گوید که وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان حقوق بشری تمام شهروندان این کشور را تضعیف کرده است.

میلر روز سه‌شنبه، ۱۹ سرطان، در یک نشست خبری بار دیگر تاکید کرده که تعامل جامعه جهانی با طالبان وابسته به چگونه‌گی رفتار این گروه با مردم افغانستان، به‌ویژه زنان است.

میلر افزوده است: «همان‌طور که در نشست‌های خصوصی و عمومی به نماینده‌گان طالبان گفته‌ایم، روابط این گروه با جامعه بین‌المللی به‌گونه کامل به نوع رفتار آن‌ها [طالبان] با مردم افغانستان بسته‌گی دارد. ما این را خیلی واضح گفته‌ایم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا تصریح کرده است که ایالات متحده رفتار طالبان با شهروندان کشور را زیر نظر دارد.

این در حالی است که پیشتر یوناما در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده بود که فعالیت‌های وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان تاثیرات منفی بر دسترسی شهروندان افغانستان، به‌ویژه زنان به حقوق و آزادی‌های بنیادی‌شان گذاشته است.

این گزارش که کار وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان را از ۱۵ آگست ۲۰۲۱ تا ۳۱ مارچ سال ۲۰۲۴ بررسی کرده، چگونه‌گی رفتار محتسبان و فعالیت این وزارت را گزارش داده است.

بربنیاد گزارش، این وزارت با استفاده از زور دستورالعمل‌های مورد نظر خود را علیه شهروندان کشور اجرا کرده است.

در گزارش آمده است که «محتسبان خودسر» دست‌کم یک هزار و ۳۳ بار به مجازات «خودسرانه» مردم اقدام کرده‌اند.

یوناما در این مدت ۲۰۵ مورد سوءرفتار طالبان با زنان و ۸۲۸ مورد دیگر با مردان را ثبت کرده است.

طالبان این گزارش را رد کرده و آن را «بی‌جا» خوانده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان دستوراتی که توسط وزارت امر به معروف و نهی از منکر این گروه تطبیق می‌شود را «احکام معلوم و معروف اسلامی» عنوان کرده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟