امریکا سلاح‌های توقیف شده از ایران را به اوکراین ارسال می‌کند

  • انتشار: ۱۳ میزان ۱۴۰۲
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 155608

رسانه‌های‌ بین‌المللی گزارش دادند که امریکا هزاران سلاح و مهمات توقیف شده ایرانی را به اوکراین منتقل می‌کند.

سی‌ان‌ان چهارشنبه‌شب، ۴ اکتوبر، به نقل از منابع خود گزارش داده که فرماندهی مرکزی امریکا پیش از این نیز بیش از یک میلیون گلوله مهمات توقیف شده ایرانی را به نیروهای مسلح اوکراین منتقل کرده است.

سنتکام در بیانیه‌ای گفته که این انتقال چند روز پیش صورت گرفته است.

در این بیانیه آمده است: «دولت در ۲۰ جولای ۲۰۲۳ از طریق ادعای غرامت مدنی وزارت عدلیه علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، مالکیت این مهمات را به دست آورد.»

وزارت عدلیه امریکا در ماه مارچ سال جاری اعلام کرد که یک میلیون گلوله مهمات ایرانی و هزاران فیوز نارنجک‌های راکت‌انداز ایرانی را در آب‌های عمان توقیف کرده است.

نیروهای دریایی امریکا این مهمات را از یک کشتی غیرتجاری مربوط به ایران به دست آورده‌اند.

دولت بایدن ماه‌ه‌ها است که در حال بررسی نحوه ارسال قانونی سلاح‌های توقیف شده که در پایگاه‌های ارتش امریکا در سراسر شرق‌میانه نگه‌داری می‌شوند، به کی‌یف است.

طی سال گذشته، نیروی دریایی امریکا هزاران تفنگ تهاجمی و بیش از یک میلیون گلوله ایرانی را از کشتی‌هایی که تهران برای ارسال سلاح به یمن استفاده می‌کند، کشف و ضبط کرده است.

در کنار این، امریکا به نیروهای فرانسوی در توقیف سه هزار تفنگ تهاجمی از ایران به یمن و همچنان ۲۳ موشک هدایت شونده ضد تانک کمک کرده است.

به ادعای امریکا، ایران این تجهیزات را به حوثی‌های یمن انتقال می‌داد.

این در حالی است هم‌اکنون اخلافات شدید میان دولت امریکا به رهبری بایدن و اعضای مجلس نماینده‌گان این کشور بر سر کمک نظامی به اوکراین جریان دارد.

پیشتر شورای امنیت ملی امریکا اعلام کرد که نباید هیچ عاملی سبب تعویق ارسال کمک‌های نظامی واشنگتن به کی‌یف شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟