اسپنتا: تنها واقعیت بودن طالبان، موجب مشروعیت آنها نمی‌شود

  • انتشار: ۱۹ قوس ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 163728

رنگین دادفر اسپنتا، وزیر خارجه پیشین افغانستان در حکومت حامد کرزی، در واکنش به سخنان روز گذشته حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، نوشت که « تنها واقعیت بودن، موجب مشروعیت آنها نمی‌شود».

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، روز شنبه در دانشکده فنی دانشگاه تهران در پرسش و پاسخ با دانشجویان گفت که «طالبان، داعش نیست و بخشی از واقعیت جامعه افغانستان است».

سخنان وزیر خارجه ایران درمورد طالبان واکنش های زیادی از سوی مخالفان طالبان را به همراه داشت.

آقای اسپنتا در صفحه ایکس نوشت: «آقای وزیر، برادر محترم، مجاهدین‌خلق بخشی از واقعیت ایران و طالبان هم بخشی از واقعیت افغانستان‌اند. تنها واقعیت بودن، موجب مشروعیت نمی‌شود. اما این‌ها واقعیت‌های وحشتناک‌اند. واقعیت‌ وحشتناک را باید تغییر و مردم افغانستان را از دست طالبان نجات داد اگر عمری باقی بود، خواهیم دید».

گفتنی است که شکل‌گیری یک حکومت فراگیر در افغانستان از جمله مسایلی است که جامعه بین‌المللی از زمان روی کار آمدن مجدد طالبان در ماه اسد ۱۴۰۰ بر آن تاکید داشته است.

وزیر خارجه ایران در این باره گفته بود: «راه‌حل در افغانستان تشکیل دولت فراگیر است و طالبان قول داده‌اند که ما در این مسیر حرکت خواهیم کرد. آینده افغانستان به این سمت و سو خواهد رفت».

در اخرین اظهارات طالبان در مورد تشکیل حکومت فراگیر، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفت که این گروه به هیچ کسی قول نداده حکومت فراگیر تشکیل دهد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟