ارتش پاکستان: روز بازداشت عمران خان را «فصل سیاه تاریخ پاکستان» نامید

  • انتشار: ۲۱ ثور ۱۴۰۲
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 138173

ارتش پاکستان اعلام کرده که نهم می که روز بازداشت عمران خان؛ نخست‌وزیر پیشین و رهبر تحریک انصاف است به عنوان «فصل سیاهی در تاریخ کشور خواهد ماند».

با ادامه اعتراضات گسترده از سوی هواداران عمران خان؛ نخست‌وزیر پیشین و رهبر تحریک انصاف پاکستان، ارتش این کشور، روز چهارشنبه، ۲۰ ثور، گفته که روز نهم می به عنوان «فصل سیاهی در تاریخ پاکستان خواهد ماند».

ارتش پاکستان روز گذشته با نشر بیانیه رسمی خود گفت که عمران خان روز سه‌شنبه در صحن دادگاه عالی اسلام‌آباد به صورت «قانونی» بازداشت شد.

در بیانیه ارتش پاکستان آمده که به دنبال بازداشت آقای خان «حملات سازمان‌دهی شده به ملکیت‌ها و تاسیسات ارتش» صورت گرفت و شعارهایی علیه ارتش سر داده شد.

بربنیاد گزارش‌ها، در این اعتراضات، ۷ نفر کشته شده‌اند: چهار نفر در پیشاور، دو نفر در کویته و یک نفر در لاهور.

ارتش پاکستان معترضان را «عناصر شرور» خوانده و افزوده که آن‌ها برای تحقق اهداف «خودخواهانه» خود احساسات عمومی را تحریک کردند و «خاک به چشمان مردم زدند».

ارتش هشدار داده که «تسهیل‌کنندگان، طراحان و فعالان سیاسی دخیل» در اعتراضات شناسایی شده‌اند و علیه آن‌ها اقدامات قانونی لازم صورت خواهد گرفت.

این دومین اعلامیه ارتش پس از بروز خشونت در جریان تظاهرات گسترده هواداران تحریک انصاف به رهبری عمران خان، رهبر این حزب و نخست‌وزیر پیشین پاکستان است.

ارتش در بیانیه قبلی خود هم با لحن هشدارآمیزی گفته بود که با بررسی تصاویر مدار بسته، طراحان و مجریان «شورش» در سراسر کشور شناسایی شده‌اند و در زمان مناسبت بازداشت خواهند شد.

پولیس پاکستان، عمران خان را روز سه‌شنبه هفته جاری در صحن دادگاه عالی اسلام‌آباد بازداشت کرد و این امر موجی از اعتراضات گسترده را از سوی هواداران او برانگیخت.

او روز گذشته در برابر قاضی حاضر شد و دادستان‌ها خواستار بازداشت او به مدت دو هفته شدند؛ اما وکیل او با این امر مخالفت کرده است.

بربنیاد گزارش‌ها، این جلسه در میان تدابیر شدید امنیتی شده است، زیرا هواداران آقای خان خواستار تظاهرات در سراسر پاکستان شده اند.

تحریک انصاف پاکستان به رهبری عمران خان؛ نخست وزیر سابق این کشور، از هواداران او خواسته است به سوی پایتخت، حرکت کنند.

دادگاه آقای خان را به دلیل «فروش غیرقانونی هدایای دولتی» در دوران نخست‌وزیری خود بین سال‌های ۲۰۱۸-۲۰۲۲ به صورت رسمی متهم کردند.

ساعاتی پس از دستگیری عمران خان، پولیس با حمله به حامیان حزبی نخست‌وزیر سابق پاکستان، تعدادی را دستگیر کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟