احتمال پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا

  • انتشار: ۱۲ میزان ۱۴۰۲
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 155473

دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند که جنگ روسیه مانع آغاز مذاکرات بروکسل و کی‌یف در مورد پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا نمی‌شود.

پولیتیکو سه شنبه‌شب، ۳ اکتوبر، گزارش داده که اتحادیه اروپا در حال آماده شدن برای آغاز مذاکرات با اوکراین در مورد پیوستن این کشور به این اتحادیه است.

به گفته سه دیپلمات آگاه، رهبران اتحادیه اروپا در حال آماده شدن برای نشان دادن چراغ‌سبز به کی‌یف برای آغاز مذاکرات رسمی به‌هدف پیوستن اوکراین به بلوک ۲۷ کشوری پیش از پایان سال جاری هستند.

مقام‌های اروپایی گفتند که کشورهای عضو اتحادیه اروپا در ماه جولای وضعیت کی‌یف را به‌هدف پیوستن اوکراین به این اتحادیه، مورد بحث قرار داده‌اند. قرار است نتیجه این گفت‌وگوها در ماه نوامبر، منتشر شود.

یکی از دیپلمات‌های اتحادیه اروپا که از گرفتن نامش در خبر خودداری کرده، در این مورد گفته است: «پس از تصویب گزارش پیشرفت، کمیسیون بیانیه‌ای صادر خواهد کرد. فشار سیاسی در اطراف این تصمیم برای هر یک از کشورهای عضو بزرگ خواهد بود و باید در مقابل آن مقاومت کنند. تا ماه دسامبر، شورای اروپا تصمیم خواهد گرفت که مذاکرات را آغاز کند.»

به گفته دیپلمات‌ها، برای آغاز مذاکرات، اوکراین از نظر قانونی ملزم به رعایت هفت شرط تعیین شده توسط کمیسیون از جمله اصلاحات قضایی و مهار فساد است. دولت اوکراین تا کنون تنها دو شرط را برآورده کرده است.

در همین حال، یک مقام اتحادیه اروپا در پاسخ به این سوال که اوکراین تا چه حد برای تحقق این هفت معیار پیش رفته، گفته است که تنها حوزه مربوط به اقلیت‌ها، در کوتاه مدت مشکل ساز خواهد بود.

چندی پیش اورسولا فون‌درلاین، رییس کمیسیون اروپا، در سخنرانی سالانه خود در پارلمان اروپا گفت که آینده اوکراین در این اتحادیه است.

این اظهارات در حالی بیان می‌شو.د که هم‌اکنون کی‌یف در تلاش است تا برای حفاظت بیشتر اوکراین عضو پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) شود. خواستی که هنوز از سوی اعضای این پیمان نظامی تایید نشده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟