آلمان گسترش لیست موسوم به کشورهای مبدا امن را رد کرد

  • انتشار: ۱۸ سنبله ۱۴۰۲
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 152392

انا لنا بئربوک، وزیر خارجه آلمان فدرال گسترش لیست کشورهای موسوم به مبدا امن را رد کرده است.

به نقل از رسانه‌های آلمانی، قبلا برخی از سیاستمداران اپوزیسیون خواهان این شده بودند که تونس، الجزایر و مراکش به این لیست علاوه شوند.

وزیر خارجه آلمان در مصاحبه با روزنامه های گروه رسانه ای فونکه و روزنامه فرانسوی «Ouest-France» (شماره روز جمعه) گفت: «از نظر من شدت عمل به خرج دادن در سیاست خارجی به دلایلی که ریشه در سیاست داخلی دارند، کار درستی نیست.»

بئربوک در این مصاحبه، ایجاد لیست موسوم به کشورهای مبدا امن را اصولا زیر سوال برد و گفت که باید این نحوه برخورد کنار گذاشته شود که براساس آن «به کشورها در زمینه حقوق بشر … برچسب زده می شود».

اما این سیاستمدار حزب سبز آلمان با شمولیت مولداویا و گرجستان در لیست کشورهای مبدا امن که توسط حکومت آلمان تصویب شده، مخالفتی ندارد. او گفت که هر دو کشور در مسیر عضویت در اتحادیه اروپا هستند و اصلاحات گسترده ای را در زمینه قانونمداری در حکومت، دموکراسی و حقوق بشر به اجرا در می آورند.

فریدریش مرتس، رئیس حزب دموکرات مسیحی آلمان و سیاستمداران اتحادیه دو حزب محافظه کار خواهان این شده بودند که تونس، الجزایر و مراکش در شمال افریقا به لیست کشورهای مبدا امن علاوه شوند.

اتحادیه نامبرده از دو حزب دموکرات مسیحی آلمان «سی دی یو» و حزب سوسیال مسیحی بایرن «سی اس یو» تشکیل شده است.

وزیر خارجه آلمان با اشاره به گفته های مرتس گفت که او ظاهرا گرفتار مبارزه های انتخاباتی در ایالت بایرن بوده و به این خاطر متوجه جدیدترین تحولات در تونس، یعنی بازداشت اعضای سرشناس اپوزیسیون و تضعیف تدریجی قانون اساسی نشده است.

به درخواست های پناهندگی متقاضیان از کشورهای مبدا امن در طی یک پروسه تسریع شده رسیدگی می شود چون در مورد این کشورها (تا زمانی که خلاف آن ثابت نشده است) این تصور وجود دارد که تعقیب سیاسی در آن جا وجود ندارد. اما به هر حال به هردرخواست به صورت جداگانه رسیدگی می شود.

بئربوک در ادامه سخنانش از «تلاش های بی وقفه و انسانی» مردم و نواحی اداری آلمان در زمینه پذیرش و ادغام پناهجویان سپاسگذاری کرد.

او همچنین اعلام کرد که زحمات اتحادیه اروپا را در دستیابی به هدف توزیع عادلانه پناهجویان از یک سو و از سوی دیگر اخراج سریع تر اشخاصی را که مدرک اقامت قانونی ندارند، به رسمیت می شناسد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟