گزارش شاخص جهانی فقر: دو سوم جمعیت افغانستان زیر سلطه طالبان در فقر زندگی می کنند

  • انتشار: ۲۶ میزان ۱۴۰۳
  • سرویس: اقتصادتیتر 1
  • شناسه مطلب: 198679

گزارش سالانه مشترک شاخص جهانی فقر چند بعدی «MPI» و برنامه توسعه سازمان ملل متحد «UNDP» نشان می‌دهد که در جریان سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ میلادی، دو سوم جمعیت افغانستان زیر سلطه طالبان در فقر زندگی می‌کرد.

این گزارش روز پنج‌شنبه، ۲۶ میزان، در همکاری با نهاد توسعه انسانی و فقر دانشگاه آکسفورد نشر شده است.

براساس این گزارش، در دو سال گذشته ۶۴.۹ درصد شهروندان کشور فقیر بودند، در حالی که این آمار طی سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ میلادی حدود ۵.۳ میلیون تن بود.

بربنیاد آخرین یافته‌های شاخص جهانی فقر چند بعدی، ۴۵۵ میلیون تن از مردم فقیر جهان در کشورهایی زندگی می‌کنند که در معرض درگیری‌های خشونت‌آمیز قرار دارند.

در این گزارش وضعیت زندگی ۶.۳ میلیارد تن در ۱۱۲ کشور مورد مطالعه قرار گرفته است.

طبق این گزارش، ۱.۱ میلیارد تن در سراسر جهان در فقر حاد زندگی می‌کنند و ۴۰ درصد آن‌ها در کشورهای درگیری جنگ هستند.

آخیم اشتاینر، مدیر برنامه توسعه سازمان ملل متحد، گفته است: «درگیری‌ها در سال‌های اخیر افزایش یافته است. تلفات به اوج جدیدی رسیده است و میلیون‌ها تن آواره شده‌اند. این امر سبب اختلال گسترده در زندگی و معیشت شده است.»

در کشورهای متأثر از جنگ از هر چهار تن فقیر یک نفر به برق دسترسی ندارد، در حالی که در مناطق با ثبات‌تر از هر ۲۰ تن یک تن به برق دسترسی ندارد.

بربنیاد یافته‌های این گزارش، ۸۲۸ میلیون تن در جهان به خدمات صحی و ۸۸۶ میلیون تن دیگر هم به خانه دسترسی ندارند.

همچنان ۶۳۷ میلیون تن با سوءتغذیه روبه‌رو هستند.

این در حالی است که چند روز پیش نیز بانک جهانی اعلام کرده بود که افغانستان زیر سلطه طالبان در میان ۲۶ کشور فقیرترین جهان است.

پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، به دلیل محدودیت‌های این گروه علیه شهروندان و کاهش کمک‌های بین‌المللی، اقتصاد خانواده‌ها در کشور به‌شدت کاهش یافته است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟