کنگره خروج نیروهایی امریکایی از افغانستان توسط دولت بایدن را با تصویب قطع‌نامه محکوم کرد

  • انتشار: ۵ میزان ۱۴۰۳
  • سرویس: بین المللسیاست
  • شناسه مطلب: 195544

مجلس نماینده‌گان امریکا، جو بایدن، رییس جمهور، کامالا هریس، معاون رییس جمهور و دیگر مقام‌های دولت بایدن را به دلیل عملکرد ضعیف‌شان در قبال خروج سربازان امریکایی از افغانستان محکوم کرده است.

ان‌بی‌سی نیوز روز پنج‌شنبه، ۵ میزان، گزارش داده که کنگره قطع‌نامه‌ای را در این مورد با ۱۹۴ رای موافق تصویب کرده است.

براساس گزارش، در رای‌گیری این قطع‌نامه ۱۰ عضو حزب دموکرات نیز به جمع جمهوری‌خواهان پیوستند.

این قطع‌نامه که از سوی کمیته روابط خارجی مجلس نماینده‌گان ارایه شده مایکل مک کال، رییس این کمیته از عقب‌نشینی واشنگتن و خروج آشفته از افغانستان انتقاد کرده است.

مک کال خاطرنشان کرده که تکیه بر طالبان برای امنیت ایست‌های بازرسی خارج از میدان هوایی کابل هنگام خروج در سال ۲۰۲۱ باعث انفجار و کشته شدن ۱۳ سرباز امریکایی شد.

در قطع‌نامه آمده که کامالا هریس، معاون رییس جمهور و نامزد حزب دموکرات نیز نقش اصلی را در تصمیم دولت بایدن برای خروج نظامیان از افغانستان ایفا کرده است.

این کمیته دو روز پیش نیز آنتونی بلینکن، وزیر خارجه را به دلیل حضور نیافتن به مجلس نماینده‌گان متهم به بی‌احترامی به کنگره کرده بود.

پیش از این متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه گفته بود که لازم نیست بلینکن به مجلس حاضر شود چون او بیش از هر عضو دیگر کابینه دولت بایدن در مورد خروج سربازان امریکایی از افغانستان به کنگره شهادت داده است.

از سوی هم، جی دی ونس، معاون ترمپ ماه گذشته با انتقاد از مدیریت ضعیف دولت بایدن مبنی بر خروج نیروهای امریکایی از افغانستان گفته بود: «سه سال پیش، ۱۳ امریکایی شجاع و بی‌گناه در جریان تخلیه نیروها از افغانستان جان باختند و این‌که یک جنرال هم به دلیل عملکرد ضعیف مورد بازپرس قرار نگرفت و اخراج نشد شرم‌آور است.»

در همین حال یک مقام‌ کاخ سفید به ان‌بی‌سی نیوز گفته که اعضای خانواده سربازان کشته شده ماه گذشته بایدن و هریس را برای بزرگ‌داشت از سومین سال‌روز قربانیان این رویداد به گورستان ملی آرلینگتون دعوت نکرده بودند.

گفتنی است که خروج نیروهای خارجی از افغانستان در سال ۲۰۲۱ به یکی از سوژه‌های داغ این روزهای کارزارهای انتخاباتی ماه نوامبر امریکا تبدیل شده است و ترمپ دولت بایدن را مقصر و هریس را شریک فاجعه می‌داند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟