پترائوس: طالبان قادر به مهار حملات تروریستی فرامرزی نیستند

  • انتشار: ۲۸ سنبله ۱۴۰۳
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 194575

دیوید پترائوس؛ رییس سابق سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) طالبان را تهدیدی جدی به امریکا نمی‌داند؛ اما می‌گوید که این گروه توانایی جلوگیری از حملات فرامرزی گروه‌های تروریستی مستقر در افغانستان مانند داعش و طالبان پاکستانی را ندارد.

آقای پترائوس در گفتگویی با شبکه العربیه گفت که طالبان توانایی لازم برای کنترول و جلوگیری از حملات برون‌مرزی داعش خراسان و تحریک طالبان پاکستان را ندارد و این می‌تواند تهدیدی برای کشورهای همسایه افغانستان و کشورهای منطقه باشد.

او در پاسخ به سوال العربیه درباره رژه رفتن طالبان با سلاح‌های سبک و سنگین امریکایی و اینکه آیا این گروه در آینده خطری برای امنیت جهانی و امریکا خواهد بود گفت: «نه. من این‌گونه فکر نمی‌کنم. من فکر می‌کنم آن یک رژه نظامی خوب بود.»

این مقام سابق امریکایی که در گذشته به عنوان فرمانده سنتکام و فرمانده نیروهای آیساف در افغانستان هم کار کرده در صحبت‌هایش خروج نیروهای امریکایی از افغانستان را «غیرضروری» خواند و گفت که امریکا می‌توانست به راحتی به کار خود در افغانستان ادامه دهد و متحدان واشنگتن نیز همین را می‌خواستند.

رییس سابق سیا در حالی از عدم توانایی طالبان برای مهار حملات تروریستی ازافغانستان به کشورهای منطقه سخن گفته که پیش از این شورای امنیت سازمان ملل گفته بود که بیش از ۲۰ گروه تروریستی در افغانستان تحت کنترل طالبان فعالیت دارد.

داعش خراسان، القاعده، تحریک طالبان پاکستان، انصارالله تاجیکستان، حزب اسلامی ترکستان شرقی و چندین گروه دیگر از گروه‌های تروریستی بین‌المللی یا منطقه‌ای شناخته می‌شوند که بر بنیاد گزارش شورای امنیت سازمان ملل در افغانستان فعالیت می‌کنند.

برخی کشورهای همسایه افغانستان و کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی شامل کشورهای خاور میانه نیز افغانستان را منبع صدور افراط‌گرایی و تروریزم به منطقه خوانده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟