پاکستان: به خاطر تعلیق عضویت افغانستان در سازمان شانگهای، طالبان را دعوت نکردیم

  • انتشار: ۲۲ میزان ۱۴۰۳
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 198026

اسحاق دار؛ وزیر خارجه پاکستان تایید کرد که اسلام‌آباد از طالبان برای شرکت در نشست سازمان همکاری‌های شانگهای که قرار است تا کمتر از دو روز دیگر برگزار شود، دعوت نکرده‌است.

به گزارش رسانه‌های پاکستانی، آقای دار امروز یکشنبه، ۲۲ میزان گفته‌است که پس از تسلط دوباره ‌طالبان در سال ۲۰۲۱، عضویت افغانستان در این سازمان تعلیق شده است.

او افزوده که پاکستان که امسال میزبان اجلاس این سازمان است، به همین دلیل از افغانستان برای شرکت به عنوان ناظر در این اجلاس دعوت نکرده‌است.

نشست دو روزه سازمان همکاری‌های شانگهای روز سه‌شنبه این هفته در اسلام آباد، پایتخت پاکستان به صورت رسمی آغاز خواهد شد. روسیه، چین، تاجیکستان، ازبکستان، قرغیزستان، قزاقستان، هند و پاکستان از اعضای اصلی این سازمان اند و پیش از تسلط طالبان بر افغانستان،‌ این کشور نیز به حیث عضو ناظر سازمان همکاری‌های شانگهای بود.

پیشتر جیونیوز به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد که افغانستان تحت حاکمیت طالبان برای شرکت در نشست سازمان همکاری شانگهای دعوت نشده است. در این گزارش آمده بود که پاکستان به عنوان رییس دوره‌ای سازمان همکاری شانگهای، مانع مشارکت طالبان شده است.

با این حال، طالبان در سه نشست گذشته این سازمان نیز که در کشورهای دیگر عضو این سازمان برگزار شد نیز دعوت نشده بودند.

پیش از این، طالبان بارها خواستار مشارکت در نشست‌های سازمان منطقه‌ای شانگهای شده بودند؛ درخواست‌هایی که تاکنون قبول نشده و با وجود حضور هیات‌های طالبان در حاشیه این نشست‌ها، نمایندگان طالبان اجازه شرکت در نشست‌های رسمی سازمان شانگهای را پیدا نکرده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟