وزارت امر به معروف طالبان: به تدریج جلو نشر تصاویر در همه رسانه‌ها را می‌گیریم

  • انتشار: ۲۳ میزان ۱۴۰۳
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2مطبوعات
  • شناسه مطلب: 198185

وزارت امر به معروف طالبان اعلام کرده که مواد قانون امر به معروف و نهی از منکر این گروه مبنی بر منع نشر تصویر زنده‌جان در رسانه‌ها را به تدریج در تمام رسانه‌ها تطبیق خواهد کرد. این در حالی است که مقام‌های طالبان در تخار و میدان وردک، بر اساس همین قانون رسانه‌های تصویری را از نشرات منع کرده و از مسوولان آن‌ها خواسته‌اند که این رسانه‌ها را به «رادیو» مبدل کنند.

سیف خیبر؛ سخنگوی وزارت امر به معروف طالبان امروز دوشنبه، ۲۳ میزان به خبرگزاری فرانسه گفت که تلاش‌ها برای منع پخش تصویر زند‌ه‌جان در رسانه‌های برخی از ولایت‌ها آغاز شده و تاکید کرد که این ممنوعیت به تدریج در رسانه‌های سراسر افغانستان اجرا خواهد شد.

او افزود که مقام‌های طالبان در حال حاضر در تلاش‌اند که مردم را متقاعد کنند که پخش تصاویر زنده‌جان در رسانه‌ها «نقض قوانین اسلامی» است.

با آن‌که در چند ولایت استخبارات طالبان به رسانه‌های تصویری هشدار داده که در صورت نشرات، با آنان برخورد می‌کند، این مقام طالبان مدعی شده که «اجبار» جایی در اجرای قوانین این گروه ندارد.

او افزوده‌است: «این فقط توصیه است و برای متقاعد کردن مردم که این کار واقعا خلاف شریعت است و باید از انجام آن پرهیز کرد».

خبرگزاری فرانسه نوشته است که قانون جدید طالبان علاوه بر منع پخش تصویر زنده‌جان، مقررات دیگری نیز بر رسانه‌ها وضع خواهد کرد. از جمله، ممنوعیت نشرات «خلاف قوانین اسلامی» و محتوای حاوی «توهین و تحقیر به اسلام».

طبق این گزارش، این قانون همچنین به شهروندان توصیه خواهد کرد که از موجودات زنده‌ در تلفن‌های شخصی‌شان نیز عکس نگیرند یا به تصاویر آن نگاه نکنند. سخنگوی وزارت امر به معروف طالبان گفته است که تلاش‌ها برای اجرای قانون منع پخش تصاویر موجودات زنده در رسانه‌ها در چند ولایت آغاز شده اما نه در همه ولایت‌ها.

او گفت که اجرای این قانون در ولایت‌های قندهار، هلمند و تخار آغاز شده است.

خبرگزاری فرانسه نوشت که روز یکشنبه مقام‌های وزارت امر به معروف طالبان در غزنی، روزنامه‌نگاران محلی را فرا خواندند و به آن‌ها اعلام کردند که قانون منع نشر تصویر موجودات زنده به تدریج اجرا خواهد شد.

روز گذشته منابع محلی در تخار گفتند مقام‌های طالبان در دیدار با خبرنگاران و مسئولان رسانه‌های محلی، دستور منع کامل عکاسی و تهیه گزارش‌های تصویری را در این ولایت صادر کردند. آن‌ها تاکید کردند که رسانه‌های تصویری باید به رادیو تبدیل شوند.

خبرگزاری فرانسه نوشته است که هنگامی که در اسد ۱۴۰۰ طالبان در افغانستان به قدرت رسیدند، هشت هزار و ۴۰۰ کارمند رسانه‌ای در این کشور فعال بود. طبق گزارش، این رقم اکنون به پنج هزار و ۱۰۰ نفر می‌رسد.

اقدامات طالبان برای سرکوب رسانه‌ها و منع نشر تصاویر در آن‌ها با واکنش‌های نهادهای مدافع رسانه‌ها نیز مواجه شده است اما طالبان به این واکنش‌ها اعتنایی نکرده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟