هنر زیر سایه سانسور و سرکوب طالبان؛ دیوارنگاری تازه در کابل + تصاویر

  • انتشار: ۲ سرطان ۱۴۰۳
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 185334

گروه هنرسالار که طالبان نقاشی‌های آن را در افغانستان تخریب و از دیوارهای شهر محو کرده، در تازه‌ترین اقدام روی دیوار دفتر اتحادیه اروپا در کابل نقاشی کرد.

امید شریفی، مدیر هنرسالار به رسانه ها گفت که همکارانش به دلیل محدودیت‌های طالبان این نقاشی‌ها را سانسور کردند.

آقای شریفی تصاویر نقاشی‌های هنرسالار در کابل را در حساب کاربری خود در اکس منتشر کرد. او با حمایت از کارزار «آموزش برای همه» و با هشتگ «به آپارتاید جنسیتی پایان دهید» نوشت که این تازه‌ترین نقاشی‌های هنرسالار در کابل است.

آقای شریف گفت که همکاران او مجبور شدند چهره‌ها و دست‌ها را از نقاشی سانسور کنند و تصاویر دیگری را در دیوار نقاشی کنند.

براساس طرح اصلی، در کنار تصاویر سه دختر که چادر بر سر دارند و چند دست بلند است، تک بیت از فردوسی «توانا بود هرکه دانا بود» در آن نوشته شده است.

طرح اصلی نقاشی هنرسالار برای دیوارنگاری در دفتر اتحادیه اروپا در کابل. این طرح به دلیل سانسور طالبان مجال نمایش را نیافت.

گروه هنرسالار قبل از تسلط طالبان فعالیت هنری چشمگیری در افغانستان داشت. این گروه در شهرهای مختلف به ویژه در کابل با موضوع صلح، انزجار از جنگ، آموزش و مبارزه با فساد بر روی دیوار شهرها نقاشی می‌کردند.

طالبان در مدت نزدیک به سه سال اکثر دیوارنگاره‌های گروه هنرسالار را از بین برده است.

با این حال گروه هنرسالار کاملا از فعالیت هنری دست نکشید. آنها پس از خروج از افغانستان در آلبانیا دیوارنگاری کردند و پس از آن نقاشی‌های تخریب شده خود توسط طالبان را در امریکا نمایش دادند.

دیوارنگاری هنرسالار روی دیوار دفتر اتحادیه اروپا در کابل

هنرسالار در جریان سه سال گذشته در کابل نیز به صورت محدود فعالیت داشته است. منابع می‌گویند پس از آنکه گروه هنرسالار پارسال یک نمایشگاهی در مسجد عیدگاه کابل برگزار کرد افراد طالبان اعضای آن را آزار و اذیت کردند.

منابع گفتند که به خاطر ادامه آزار و اذیت طالبان دفتر هنرسالار در پل سرخ کابل بسته شد.

منابع گفتند هنرسالار کارگاهی در کابل داشت که بیش از صد دختر در آن آموزش می‌دیدند اما طالبان آموزگاران این مرکز را به مدت سه روز خودسرانه بازداشت کردند.

امید شریف به افغانستان اینترنشنال گفت: «ما در سه سال گذشته فعالیت هنری خود را متوقف نکردیم. با نقاشی و دوربین عکاسی به مبارزه علیه سیاهی ادامه دادیم.»

نمایندگان اتحادیه اروپا و سازمان ملل در کنار نقاشی تازه هنرسالار در کابل

شماری از زنان در کابل در کنار نقاشی تازه هنرسالار عکس دسته‌جمعی گرفتند. رافائلا یودیچه، کاردار دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در کابل و رزا اوتونبایوا، نماینده دبیرکل سازمان ملل در افغانستان در کنار این نقاشی دیده می‌شوند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟