هند قهرمان فوتبال جنوب آسیا شد

  • انتشار: ۱۴ سرطان ۱۴۰۲
  • سرویس: ورزشی
  • شناسه مطلب: 144780

فاینل چهاردهمین دوره مسابقات فوتبال جنوب آسیا (SAFF) شب گذشته بین تیم‌های هندوستان و کویت در ورزشگاه «سری کانتیراوا» در بنگلور هند برگزار شد و تیم هندوستان توانست در ضربات پنالتی، کویت را شکست دهد و برای نهمین بار قهرمان فوتبال جنوب آسیا شود.

در مسابقات قهرمانی فوتبال جنوب آسیا (٢٠٢٣ SAFF) هشت تیم کویت، هندوستان، نیپال، پاکستان، لبنان، بنگلادیش، مالدیو و بوتان حضور داشتند که در دو گروه چهار تیمه با یکدیگر رقابت کردند. تیم‌های کویت و لبنان که در جنوب آسیا نیستند، به عنوان مهمان به این مسابقات دعوت شده بودند.

در گروه اول تیم‌های کویت، هندوستان، نیپال و پاکستان و در گروه دوم نیز تیم‌های لبنان، بنگلادیش، مالدیو و بوتان حضور داشتند. از گروه اول تیم کویت از سه بازی، دو پیروزی و یک مساوی کسب کرد و با ٧ امتیاز به عنوان تیم نخست به نیمه‌نهایی راه یافت. تیم هند نیز با هفت امتیاز و با تفاضل گل کمتر نسبت به کویت در این گروه دوم شد و به نیمه‌نهایی صعود کرد. تیم‌های نیپال و پاکستان سوم و چهارم شدند.

در گروه اول، تیم پاکستان ضعیف‌ترین تیم گروه بود که هر سه بازی‌اش را باخت، ٩ گل خورد، هیچ گلی به ثمر نرساند و بدون امتیاز در جدول آخر شد. این تیم ۴ گل از هندوستان، ۴ گل از کویت و یک گل نیز از تیم نیپال دریافت کرد.

در گروه دوم، لبنان با ٩ امتیاز از سه بازی اول شد، این تیم ٧ گل زد و یک گل خورد و با تفاضل مثبت ۶ گل در صدر قرار گرفت. تیم بنگلادیش از سه بازی و کسب شش امتیاز و تفاضل مثبت ٢ دوم شد. تیم‌های مالدیو و بوتان نیز با سه و ٠ امتیاز سوم و چهارم شدند.

در نهایت از گروه اول این مسابقات، تیم‌های کویت و هند و از گروه دوم نیز تیم‌های لبنان و بنگلادیش به نیمه‌نهایی راه یافتند. در مسابقات سیمی‌فاینل، کویت یک بر صفر بنگلادیش را برد و بازی هندوستان با لبنان با وجودی که در وقت قانونی ٠-٠ مساوی شده بود، هندوستان در ضربات پنالتی، ٢-۴ پیروز و راهی فاینل شد.

در فاینل این مسابقات، تلاش دو تیم کویت و هندوستان نتیجه بهتر از ١-١ مساوی نداشت که هندوستان در ضربات پنالتی، ۴-۵ پیروز و قهرمان شد.

در ١٧ اکتوبر ٢٠٢١ میزبانی این دوره به سریلانکا واگذار شد؛ اما فوتبال این کشور در ٢١ جنوری ٢٠٢٣ توسط فیفا تعلیق شد و در چهاردهم فیبروری ٢٠٢٣ هندوستان میزبانی رقابت‌ها را به عهده گرفت.

این مسابقات هر دو سال یک‌بار برگزار می‌شود، افغانستان نیز در سال ٢٠٠۵ به عضویت SAFF در آمد؛ اما در سال ٢٠١۵ آن را ترک کرد تا به جمع تیم‌های فوتبال مرکز آسیا بپیوندد.

نخستین دوره این رقابت‌ها در سال ١٩٩٣ در لاهور پاکستان برگزار شد. هندوستان پر افتخار ترین تیم در فوتبال جنوب آسیا است که ٩ بار قهرمان شده، مالدیو دوبار، بنگلادیش، افغانستان و سریلانکا هر کدام یک بار قهرمان شده‌اند.

بهترین گلزن در یک دوره مسابقات، علی اشفق از مالدیو است که در سال ٢٠١٣ موفق شد ده گل به ثمر برساند. بهترین گلزن تاریخ این رقابت‌ها نیز سونیل چتری از هندوستان و علی اشفق از مالدیو هستند که هر کدام در کل مسابقاتی که حضور داشته‌اند، ٢٣ بار دروازه حریفان را باز کرده‌اند.

هیچ مربی تا حالا بیش از دو بار این جام را فتح نکرده است و هند با «ایگور استیماچ»، مربی کروات خود در دوره اخیر قهرمان شده است.

در پایان چهاردهمین دوره مسابقات که شب گذشته فاینل آن برگزار شد، جوایز انفرادی و تیمی دیگر نیز به این ترتیب توزیع شد:

بهترین دروازبان: انیسور رحمان زیکو از بنگلادیش

با ارزش‌ترین بازیکن: سونیل چتری از هندوستان

آقای گل: سونیل چتری از هندوستان

جایزه بازی جوانمردانه: تیم ملی نیپال

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟